Economische spin-off van Sail Den Helder 2013: ruim 23 miljoen euro

Van 20 tot en met 23 juni werd Sail Den Helder 2013 georganiseerd. Na een succesvolle Fleet Review op de Rede van Texel, werden de Tall Ships een voor een afgemeerd. Ondanks tegenvallende weersomstandigheden – met name de regen op vrijdag 21 juni – werd over het gehele evenement toch een fors bezoekersaantal gemeten tussen de 330.000 en 350.000. Zondag was een mooie dag qua weer en stonden er lange rijen bezoekers voor de Tall Ships te wachten, evenals op zaterdagmiddag en – avond.

logo sail den helderTijdens de dagen van Sail Den Helder is op verschillende locaties en op verschillende momenten geënquêteerd.
Zo’n 23% van de bezoekers bezocht de Horeca in de binnenstad, 8% winkelde in het centrum van Den Helder, 10% heeft musea of bezienswaardigheden bezocht. Ruim 52% kwam speciaal naar Den Helder om Sail te bezoeken. De overige 7% bezocht aanvullend nog andere evenementen en/of een van de regiogemeenten. Fietsen scoorde hoog, maar ook strand- en museumbezoek in de omgeving.

Doelgroepen
Opvallend is dat in het weekend meer vrouwen dan mannen het evenement bezochten. De leeftijdscategorie 56-65 jaar was met 30% vertegenwoordigd, de categorie 46-55 jaar met 20%. De rest van de bezoekers (50%) was jonger. De herkomst van de bezoekers was grotendeels afkomstig uit Noord-Holland (65,7%), de overige bezoekers uit meerdere provincies. Naast Noord-Holland kwamen bezoekers vooral uit Zuid-Holland (7,8%), Gelderland (5,5%) en Overijssel (4%). Uit het buitenland (Frankrijk, België, Duitsland en Polen) kwam 2,4% van de bezoekers. Ongeveer de helft van alle bezoekers kwam met de auto, parkeergelegenheid en bereikbaarheid scoorden gemiddeld ‘goed’. Van het openbaar vervoer was de trein populair met 11,65%, tegen 5,57% voor de bus.

Spin-off
De economische spin-off van Sail Den Helder 2013 kan zonder meer indrukwekkend worden genoemd. Van de bezoekers heeft 20% niet thuis overnacht. Te onderscheiden in 22% op eencamping, 11% in een hotel, 5% in B&B en 2% in een bungalowpark. Gemiddeld werd ruim € 26 per persoon uitgegeven aan overnachtingen. Van al deze bezoekers bleef 33% twee nachten, 28% drie nachten en 20% vier nachten. Ook logeerden bezoekers bij familie of vrienden.
Aan merchandise werd gemiddeld € 29 euro uitgegeven per persoon. De grootste groep gaf aan tussen de 1 en 25 euro uit te geven. Voor eten en drinken werd gemiddeld p.p. € 37 uitgegeven, waarbij zowel de restaurants op Willemsoord, de horeca van het centrum en de tijdelijke horeca op het evenemententerrein wordt bedoeld. De optelsom van deze drie categorieën: merchandise, eten & drinken, overnachtingen bedraagt hiermee € 23.588.400.

Uit deze meting blijkt ook het economisch belang voor Den Helder en de Kop van Noord-Holland, samen met de regiogemeenten Texel, Hollands Kroon en Schagen. De resultaten van de bestedingen in de regio op het gebied van toerisme, horeca, binnenstad en regiogemeenten zijn van groot belang bij de voorbereidingen van een eventuele volgende Sail Den Helder.

Ook qua publiciteit scoorde Sail Den Helder 2013 zeer goed, wat enerzijds bleek uit de metingen, anderzijds uit het aantal bezoekers op de website, op Facebook en op Twitter. Qua ‘free publicity’ – in gedrukte media – werd een totale mediawaarde van ruim € 2.000.000 gegenereerd!
Uit de metingen is ook gebleken, dat met name de landelijke advertenties veel bezoekers van buiten de Noordkop hebben getrokken. De bijlage van de HDC Media werd tot en met Leiden verspreid. Deze bijlage is zeer goed ontvangen (zie ook: herkomst bezoekers). De landelijke advertenties in De Telegraaf en de campagne met ClassiC FM, de televisiecommercials via de STER en de radiocommercials op alle regionale omroepen, hebben het landelijke karakter versterkt. Door een uitgekiend mediabeleid heeft dit tot de gewenste resultaten geleid. Voor de toekomst zal nog meer ingezet moeten worden op landelijke publiciteit. Dit is met name afhankelijk van de beschikbare middelen. De algehele financiële afronding zal eind 2013/begin 2014 plaats vinden.

Bron: Sail Den Helder

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *