Wellness in hotels vaak een impulsactiviteit

Tijdens een bijeenkomst van ‘The Art of Living Well’ werd gekeken naar de kansen van wellness. De luxere vorm van vermaak blijkt, ondanks de crisis, toch voor extra rendement te zorgen bij hotels. Wereldtrends zijn er in deze markt volop; maar die worden nog (te) weinig opgepikt in Nederland.

Groot verschil tussen nationale en internationale ontwikkelingen
Ewout Hoogendoorn van hotelonderzoeker Horwath HTL zette de feiten op een rijtje. Hij ziet dat internationaal de wellnessmarkt een flinke groei doormaakt. De markt van wellnessbedrijven wordt in steeds meer kleinere deelmarkten opgesplitst.
In Nederland ligt de situatie duidelijk anders. Als we naar het verslag van Rabobank Cijfers en Trends kijken, dan lijkt er sprake van een verzadigde markt, met relatief weinig groei.

Gelukkig zijn er ook positieve geluiden; uit onderzoek binnen de hotelsector blijkt dat hotels met een wellnessvoorziening gemiddeld een hogere bezettingsgraad realiseren en dat er ook en hogere prijs per kamer wordt ontvangen.
hotels en wellness

Bekijk de hele presentatie van Horwath HTL

wellnessWellness vaak een impulsactiviteit

Tijdens de discussies die volgden in het programma na de pauze, werden de ervaringen met wellness in de hotelsector gedeeld. Daaruit kwamen enkele leerzame lessen:

  • – Voor veel gasten in hotels is de wellness een impulsactiviteit. Vaak zijn het de omstandigheden en het moment die bepalen of iemand zin heeft om de sauna te bezoeken of zich te laten masseren.
  • – Een aantal voorzieningen vraagt om voorbereiding van de bezoeker; bijvoorbeeld zwembroek meenemen om te kunnen zwemmen. Heeft de hotelgast daar bij het vertrek van huis wel aan gedacht? Of kan het hotel hulp bieden om drempels weg te nemen?
  • – In de praktijk maken zakelijke gasten weinig gebruik van de wellnessactiviteiten. Wordt er wel tijd en rust voor ingepland (bijvoorbeeld tijdens congresdagen) om de voorzieningen te gebruiken?
  • – Een belangrijke doelgroep voor wellness in hotels komt uit de generatie van babyboomers. Zij zijn veeleisend en kwaliteitsbewust; opleuken is voor hen geen optie en als ze iets willen, laten ze zich niet snel afschepen.
  • – Wellness is vaak een definitiekwestie; je kunt deze markt breed opvatten als je alles meeneemt waardoor de gast zich prettig voelt.

 

Ook vanuit de techniekkant kwamen deze middag enkele ontwikkelingen ter sprake…

Energiebesparing
André Geesink van Linthorst installatietechniek liet zien dat er in diverse situaties winst is te boeken met energiebesparing. De diverse maatrgelen passen prima bij een duurzame en energiezuinige bedrijfsvoering.

 

Techniek verbetert de beleving
Wanneer men vroeger in een hotel kwam was met overweldigd door de luxe in het hotel. Nu men thuis meer luxe gewend is, is dat niet meer het geval. Thuis is het vaak beter dan op de hotelkamer. Daarom moeten de gasten in hotels iets ervaren dat ze thuis niet hebben.

internet en tv applicaties
Voor draadloos internet heeft met wifi en bandbreedte nodig. Dit, om o.a. te kunnen mailen, voor het gebruik van social media, voor het online gamen, voor het streamen van muziek en video, slingbox (computer die je naast tv zet. Je logt dan in naar je eigen tv) VPN (computer naar computer) en cloud. De vraag is: is de pijplijn groot genoeg? De oplossing kan zijn: tarief per behoefte. De kamer van de toekomst bevat nieuwe technologie, een revolutionaire omgeving, een online en interactieve omgeving, hyper efficiënt en hyperconnectie. Dit alles ziet er erg ongezellig uit. En de beleving wordt niet verhoogd. Reëele toepassingen zijn daarom bijvoorbeeld Apple tv’s: internet radio, streamen zowel muziek als video en You Tube. We hoeven nier naar de meest technologische kamer van de wereld. Door een apparaatje van 99 euro (Apple tv). bereik je ook veel.

Licht en sfeer
Hotels zouden verschillende type kamers kunnen maken met verschillende kleuren omdat smaken nu eenmaal verschillen. De hele ruimte veranderd door kleuren. Het maakt dingen minder saai. Licht maakt ruimten gezellig. Het gaat om de beleving. Door middel van een blog kun je gasten met elkaar in contact brengen. Maak social media lokaali.p.v. internationaal. Hang bijvoorbeeld in de lobbies tv’s op waar de blog op langskomen. Lobbies moeten actief zijn. Er moet wat te beleven zijn (zitten, internetten, gezelligheid). Onderzoek wijst uit dat dit 20% meer omzet gegenereerd op eten en drinken.

De themamiddag over hotels en wellness werd verzorgd door: The Art of Living Well

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *