Wat je nu al kunt doen voor een succesvol naseizoen

Het personeel op campings en bungalowparken heeft het deze periode bijzonder druk. De meeste aandacht gaat uit naar het verwennen van de gasten en het zorgdragen voor een fantastische vakantie. De marketing is in deze periode even wat minder in beeld; en dat is zonde. Want juist nu kun je maatregelen nemen voor een betere bezetting in het naseizoen.

Wat gaan uw gasten doen in het naseizoen?

Waarom nu aan marketing doen?
1. je hebt persoonlijk contact met je gasten
2. concurrenten laten de aandacht verslappen
3. de gasten zijn al in de vakantiesfeer
4. vroegboekers geven zekerheid

1.) Op dit moment vieren de vakantiegangers hun lange hoofdvakantie. Vele Nederlanders hebben later in het seizoen nog tijd voor één of meer kortere vakanties. Je kunt nu aan je huidige bezoekers vragen wat hun plannen en wensen zijn?  Zit er nog een vriendinnenweekend in de planning; of een trainingskamp met de wielerclub of vindt men het leuk om met de huidige buren een reunie te organiseren? Stimuleer zo’n terugkeerweekend bijvoorbeeld met een kortingsvoucher.  Die zal niet snel worden weggegooid en is een vriendelijk middel om herhaalbezoek te stimuleren.

2.) Rondom de vakantiebeurzen in december, januari en februari barst het advertentiegeweld voor vakantieboekingen weer los. Het klopt inderdaad dat de meeste mensen in deze periode hun keuze bepalen. Maar de vraag/ aanbodquote in de media is op dit moment veel gunstiger. Uw aanbod komt daardoor beter in beeld en betaalt waarschijnlijk minder voor de advertentie. Zeker als je specifiek een aanbod doet voor het naseizoen, is de koopbereidheid zeker aanwezig.

3.) “Volgende week zit ik weer op kantoor”. Met weemoed blikken de gasten de laatste dagen van hun vakantie nog even terug op hun ervaringen van de afgelopen periode. “Kon het maar altijd vakantie blijven.” Uit onderzoek blijkt dat het vakantiegevoel is altijd weer veel te snel verdwenen. Een prima moment om een nieuwe vakantie in het vooruitzicht te stellen. Met een gericht aanbod geeft u de gast een nieuw gelukmomentje om naar uit te kijken.

4.) Veel recreatiebedrijven zitten in het naseizoen in een vicieuze cirkel; het entertainmentprogramma en activiteiten worden afgebouwd, want er zijn minder gasten. Aan de andere kant haken veel gasten af, omdat er zo weinig te doen is. Wie al vroeg de zekerheid heeft over een basisaantal gasten, kan daar ook het programma en openstelling van de faciliteiten op aanpassen.

Reden genoeg dus om de afdeling marketing in deze periode niet in te schakelen voor andere klussen, maar vooral in te zetten voor de verkoopgerichte activiteiten.

En denk ook alvast aan de voorbereiding op seizoen 2013 (Heeft u de foto’s al gemaakt?)

 


 

Blog door Walter Jonker, www.levendland.nl;  doelgroepbenadering in recreatie en toerisme