Volop groeikansen voor de zee- en riviercruisemarkt

De cruisemarkt is het snelst groeiende segment van de toeristische sector, en verwacht in de komende jaren een verdere toename in schepen en passagiers. Naast de vele kansen vereist dit ook de nodige aanpassingen om deze groei te kunnen accommoderen. De riviercruiseschepen ervaren nu al schaarste in het aantal aanlegplaatsen.

Groei van 15% per jaar
Ondanks de crisis heeft de cruise branche een enorme groei doorgemaakt in de afgelopen jaren. “Wereldwijd  gaan er jaarlijks meer dan 21 miljoen mensen op een cruise vakantie aldus de voorzitter van Cruise Lines International Association (CLIA) Nederland, Nico Bleichrodt tijdens de bijeenkomst op het cruiseschip AIDAsol. “Met name de Europese markt, inmiddels goed voor 6,5 miljoen cruise passagiers,  blijft zich sterk ontwikkelen met alleen vorig jaar al een stijging van 4 procent aan zeecruisepassagiers. De Nederlandse cruise markt  blijft dan ook zeker niet achter en heeft de afgelopen vijf jaar een gemiddelde groei laten zien van ruim 15% per jaar.” vervolgt Bleichrodt.

riviercruiseAanlegplekken tekort voor riviercruises
Ook Marco van Ingen van riviercruiserederij Scylla herkent dit. “De afgelopen, maar ook de komende jaren komen er veel nieuwe schepen in de vaart. In 2015 is de verwachting dat er ongeveer 28 riviercruiseschepen bijkomen, terwijl er maar een beperkt aantal schepen de vaart verlaten.” De groei is terug te zien in de cijfers van Amsterdam waarbij tussen 2011 en 2013 een toename van 11,6 procent in riviercruise aanlopen te zien is.

Van Ingen: “Amsterdam is een belangrijke opstapplaats vanwege haar ligging ten opzichte van de verschillende vaargebieden, haar naam en de verbinding met Schiphol.” Met name de verbinding Amsterdam – Budapest is erg populair onder de Engelstaligen. Bleichrodt, tevens Managing Director Sales & Marketing – North & Central Europe van de Holland America Line en Seabourn, erkent de sterke positie van Amsterdam in de cruise industrie: “Amsterdam scoort op klanttevredenheid een 8.62 op een schaal tot 9 en ontvangt daarmee een van de beste beoordelingen ter wereld.”

“Voor de riviercruisebranche zijn nieuwe investeringen nodig.”, aldus Van Ingen: “Door de groei van het aantal riviercruiseschepen ontstaat er een schaarste in het aantal beschikbare ligplaatsen in de regio. Het is belangrijk dat de havens in de Amsterdam regio zich blijven ontwikkelen, zodat de Metropool interessant blijft voor rederijen en touroperators.”

Metropool Amsterdam profiteert van cruises
De groei van de industrie, die jaarlijks goed is voor ongeveer 150 miljoen euro omzet in de Amsterdam Metropool, vraagt om investeringen in de infrastructuur om bij te blijven. Ron Maes, General Manager van de Felison Terminal IJmuiden: “De meeste rederijen focussen zich steeds meer op schaalvergroting, hetgeen tot grotere cruiseschepen leidt. Dit geldt ook voor de overige scheepvaartsectoren. Dit maakt het voor de havens noodzakelijk om de lokale infrastructuur tijdig aan deze ontwikkeling aan te passen. Voor Amsterdam betekent dit dat de haven zonder de realisatie van de nieuwe sluis op relatief korte termijn afvaarten van zeecruiseschepen zal gaan missen.”

Dat de regio profiteert van de cruise industrie weet Jeroen Brauns, General Manager VCK Logistics, in een beeldend voorbeeld te schetsen: “Als wij een zeecruiseschip moeten laden en lossen hebben wij gemiddeld 28 werknemers aan het werk. Hierbij hebben wij het over slechts een deel van de nautische operatie en is nog niet gesproken over de werkgelegenheid die het voor de toeristische industrie oplevert.” Ronald Winkels, directeur Amstour Holland BV: “ Vele organisaties zijn betrokken bij het laten slagen van de toeristische operatie die een cruise met zich meebrengt. Denk hierbij aan het busvervoer, de attracties die de consumenten bezoeken en natuurlijk de catering. Ja ook de catering, want regelmatig zie je de klant op het terras een kopje koffie nuttigen terwijl zij kijken naar hun mooie schip waar zij hetzelfde kopje koffie gratis zouden krijgen.”

Succesfactoren: Samenwerking en flexibiliteit
Om de komende jaren succesvol te blijven is samenwerken essentieel. Dick de Graaff, commercieel manager Passenger Terminal Amsterdam (PTA): “Samen met de Felison Terminal IJmuiden promoten wij de terminals in deze regio als Cruise Terminals Amsterdam. De terminals zoeken niet alleen op regionaal, maar ook nationaal en internationaal niveau samenwerking. Samen met touroperators, toeleveranciers en rederijen zelf zoeken we continu naar mogelijkheden en kansen om de cruisevaart in de regio duurzaam te laten groeien.” Helen George, General Manager Kuoni Destination Management, erkent het belang van samenwerken: “In de cruise industrie is flexibiliteit enorm belangrijk omdat niet alles verloopt zoals gepland. Een schip kan vertraging hebben, een excursie overboekt zijn of je krijgt een last-minute boeking van een rederij. Op zo’n moment is het belangrijk dat alle partijen, van busmaatschappij tot en met de attractie, bereid zijn om mee te denken.” “Want”, zoals Winkels aanvult, “de klanttevredenheid van zowel reder als passagier is een van de belangrijkste redenen waarom een schip wel of niet terug keert naar deze regio”.

Bron: persbericht Amsterdam Cruise Port

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *