Vertrouwen in event-marketing groeit

33% van de bedrijven verwacht dat hun budgetten voor evenementen de komende 6 maanden zullen stijgen. Het vertrouwen in de markt blijft ook bij de eventbedrijven stijgen. Dat blijkt uit de resultaten van de 7de  EventMonitor. Daar gaan ook recreatiebedrijven van meeprofiteren.

Utrecht, Summer of Darkness event 2013
Utrecht, Summer of Darkness event 2013

Hoewel de resultaten van het afgelopen kwartaal wat terugliepen t.o.v. de vorige meting, zijn zowel opdrachtgevers, organisatoren als eventbedrijven het met elkaar eens dat de sector terug aantrekt. Een sputterende dieselmotor die stilaan terug op gang komt.

Trend: iets kleiner, maar kwalitatiever
Langs de ene kant zien we dat de budgetten voor events stabiliseren nadat ze de laatste jaren teruggeschroefd waren. Langs de andere kant merken we dat het budget per persoon toch stijgt. Als we deze trend naast de resultaten van een andere bevraging die onze redactie deze zomer in de markt deed zetten, zien we duidelijk een trend ontstaan waarbij bedrijven net iets vaker voor iets kleinschaligere evenementen kiezen, maar die dan wel kwalitatiever invullen. Een beperktere budget, betere contacten leggen en een hogere ROI halen zijn de belangrijkste drijfveren voor bedrijven om minder grootschalig te denken.

ROI kan eventsector extra duw in de rug geven
In tegenstelling tot andere marketingtakken slaagt de eventsector er nog niet altijd in om de Return On Investment van investeringen in events aan te tonen. Nochtans zijn events, omwille van het feit dat ze op alle zintuigen inspelen én de aandacht van de doelgroep lang vasthouden, één van de krachtigste communicatiekanalen. Het blijft een uitdaging voor de sector om de inspanningen die op dit vlak gebeuren te verstevigen. In de eventplanner.tv-studio geeft Rob Captijn, een evangelist op het vlak van event-ROI, over dit onderwerp meer uitleg.

Nederland optimistischer
In de vergelijking tussen België en Nederland ligt het aantal ondernemers met vertrouwen in de markt in Nederland dit kwartaal hoger. In Nederland verwacht 42% dat er betere tijden op komst zijn, in België 36%. Nederland telt bovendien minder pessimisten: 12% t.o.v. 18% in België.

Er is meer
We hebben hier slechts enkele opvallende conclusies bij elkaar gebracht. EventMonitor gaat verder en brengt ook het aantal events per opdrachtgever in kaart, de evolutie in de budgetten per evenement en het gemiddelde budget per persoon. De monitor belicht verder ook andere zaken zoals het aantal maanden tussen offerte en event. Al deze cijfers helpen je in te schatten of jouw bedrijf de trend volgt, er bovenuit steekt of iets in te halen heeft.

Over EventMonitor
EventMonitor is de eerste barometer voor de Belgische en Nederlandse evenementenbranche. Het is een representatieve benchmark voor organisatoren, evenementenbureaus, opdrachtgevers en toeleveranciers van evenementen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *