Veranderende rol van storytelling in attractieparken

Afgelopen dagen waren diverse beslissers uit de Europese attractiewereld neergestreken in de Efteling voor de voorjaarsmeeting van de IAAPA. Onderling werden vooral veel nieuwe ontwikkelingen besproken. “De rol van storytelling krijgt in de bedrijfsvoering en ontwikkeling van attractieparken een steeds prominentere plek.”; zo liet recreatiedeskundige (en voormalig commercial director van de Efteling) Reinoud van Assendelft de Coningh weten.

Show Raveleijn
Show Raveleijn

Van Assendelft: “De storytelling is steeds vaker het startpunt voor nieuwe ontwikkelingen. Waar in het verleden ‘het verhaal’ nogal eens werd gebruikt om een attractie aan te kleden, is de algemene trend op dit moment; ‘story first’. Het legt daarmee een basis voor retail, productontwikkeling, merchandise en vele andere onderdelen die met de beleving te maken hebben.”

Raveleijn als voorbeeld
De deelnemers aan de conferentie in de Efteling kregen o.a. een lezing van Nicolas de Viliers van het Franse park Puy du Fou. Dit park staat bij de collega’s bekend om de grote expertise op het gebied van shows. Zij hebben o.a. de Efteling geholpen met de remake van de show Ravelijn. De Fransen zijn vooral meester in special effects en hebben die in de show ingepast. De Viliers liet weten dat zijn grootste uitdaging was geweest om binnen de kaders van het bestaande verhaal te blijven. Hij deed een open sollicitatie om een volgende show als vrije opdracht te ontwikkelen. De attractiedeskundigen kregen daarna de show voorgeschoteld, en waren onder de indruk.

Jeroen Zwartjes, hoofd entertainment van de Efteling, gaf ook nog een toelichting op de show en het aanbod in De Efteling. Het viel Van Assendelft op: “Ook voor De Efteling is ‘het verhaal’ de kapstok van van ontwikkelingen rondom nieuwe attracties. Maar waar bij veel andere parken (Disney, Plopsa) eerst een verhaal op TV of film wordt gelanceerd, maakt De Efteling de attractie of charcter tot drager van het verhaal. De Efteling weet een product te ontwikkelen waarin TV, show, games, internet, merchandise en vele andere facetten, goed samenhangend worden gepresenteerd. …en dat doen ze allemaal in eigen beheer.”

Kennisprogramma’s in voorbereiding
Tijdens de ‘spring meeting’ van de IAAPA kwamen diverse werkgroepen bij elkaar. Het Attraction Managers Institute besprak het lesprogramma voor komend najaar. Elk jaar wordt aan een groep van talentvolle jonge managers in de attractiewereld een 3-daags leerprogramma aangeboden. Tijdens deze meeting werd bekeken welke topsprekers worden uitgenodigd voor de diverse cursusonderdelen, zoals Human Resource, Finance, Inpark spending, Marketing (door Reinoud van Assendelft).

Een ander onderdeel dat werd voorbereid is het kennisprogramma voor de European Attraction Show (EAS) van 18 – 20 september in Parijs. Opvallend is dat het onderdeel Storytelling hier een belangrijke rol krijgt. Er zijn maar liefst vier sessies waar wordt ingegaan op de interactie van storytelling met diverse bedrijfsonderdelen (w.o. Storytelling & retail.)

Meer informatie: www.iaapa.org

 

Met dank aan:
Reinoud van Assendelft de Coningh
www.vanassendelftpartners.nl

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *