Veel recreatiebedrijven in de problemen

Een tweet van @ZKA_Leisure trok deze week mijn aandacht: “Overleg met een grote bank. Veel recreatiebedrijven in problemen! De #bedrijfsspiegel is handig om kansen inzichtelijk te maken!”

Investeringen
Leon Jobse van ZKA wil de tweet wel toelichten, zonder dat hij daarbij de naam de ‘de grote bank’ mag prijsgeven: “De afgelopen jaren hebben veel recreatiebedrijven, ondanks de crisis, nog behoorlijk geïnvesteerd. Dit heeft gezorgd dat het aanbod concurrerend bleef, maar deze kosten moeten ook weer worden terugverdiend. En dat is lastig; zeker met een tegenvallende zomer, zoals in 2011.” Tot nu toe zijn er volgens Jobse nog niet heel veel bedrijven in de problemen gekomen en verdwenen: “Maar dat gaat de komende vijf jaar wel veranderen.”

Bedrijfsanalyse
Zowel banken als bedrijven zijn nu op zoek naar de oorzaken en maatregelen om het rendement weer te verbeteren. Het door ZKA ontwikkelde instrument ‘de Bedrijfsspiegel’ is daarbij zeer in trek. De bedrijfsspiegel is geen standaardproduct. “Dat kan in de recreatiesector ook niet”, volgens Jobse, die uitlegt: “De kracht van een recreatiebedrijf is juist het unieke, vernieuwende product. Als een recreatiebedrijf een eenheidsworst wordt, dan kun je maar beter stoppen.”
De aanpak van de analyse met ‘de Bedrijfsspiegel’ is wel in grote lijnen aan te geven:

De bedrijfskolom

  • financieel
  • operationeel
  • benchmark
  • analyse per business unit

De marktkolom

  • trends in de markt
  • concurrentie
  • regionale kennis
  • match met eigen (ZKA) onderzoek

De marketingkolom

  • inzet van middelen
  • effectiviteit
  • quick wins

Na de interne en externe analyses wordt bekeken waar er praktische verbeterpunten mogelijk zijn; welke onderdelen moeten worden behouden, welke afgestoten en waar liggen er nog ontwikkelmogelijkheden. Het advies wordt altijd afgesloten met een actieproject. Jobse: “We willen de ondernemer op een vriendelijke manier een spiegel voorhouden. Als we een adviesproject doorlopen, dan gaan we als het ware op de stoel van de ondernemer zitten, zodat we de ontwikkelingen vanuit het bedrijf zelf bekijken. Daarmee onderscheiden we ons van andere adviesbureaus. En het is bovendien ontzettend leuk om op deze manier bedrijven te doorgronden.”

Meer informatie: www.zka.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *