Veel nieuwbouwplannen in de hotelsector

De nieuwste branchebarometer van de Rabobank voor de hotelsector schetst een markt die groeit, maar waar ook volop nieuw aanbod in aantocht is. Het aanbod van logiesaccommodaties wordt steeds groter en er liggen al veel nieuwbouw- en uitbreidingsplannen klaar.

hotel ontbijtjeIn de Randstad en aan de kust zorgt de stijging van vooral buitenlandse toeristen (verwachting + 1 a 2% in 2015) voor een redelijk marktperspectief. Met name 3- en 4-sterrenhotels met een ‘standaard’ aanbod en de traditionele conferentiehotels, gelegen buiten de grote steden, komen structureel in de problemen.

Ook de groeiende greep van de boekingswebsites (met hoge provisies) wordt besproken. Om aan die wurggreep te ontsnappen is creatief ondernemerschap nodig. Door een uniek product te bieden wordt het lastiger om concurrenten op prijs tegen elkaar uit te spelen. Sectormanager MArtijn Rol noemt ook het aanbodgericht denken van gemeenten als bedreiging voor de sector: “Leegstaande panden ombouwen tot horecabedrijf is geen oplossing voor de leegstand.”

Lees de hele branchebarometer, met de laatste ontwikkelingen, perspectieven, trends, kansen en bedreigingen voor de hotelsector op: www.rabobank.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *