Vakantiebeurs; veel belangstelling voor actief, sportief en avontuurlijk

De Vakantiebeurs is weer ten einde en heeft 126.297 bezoekers getrokken. Dat is 3,4% meer dan de editie van 2011. Uit onderzoek bij de uitgang bleek dat 14% van de bezoekers geïnteresseerd was in een vakantie in Nederland. Zij werden dit jaar ontvangen in de Ontmoet-NL hal, waar met nieuw elan gewerkt wordt aan de promotie van Nederland als vakantieland. Ten opzichte van 2011 waren er meer Nederlandse standhouders, maar minder vierkante meters ‘Nederland’. Dat had te maken met de gemiddelde standgrootte.

Actief, sportief, avontuurlijk
Bezoekers van de Vakantiebeurs waren vooral op zoek naar actieve, sportieve, avontuurlijke en stedenvakanties. Op de voet gevolgd door achtereenvolgens kampeervakanties, strandvakanties, fiets- en wandelvakanties. Gevraagd naar de voorkeur van de accommodatie voor de komende vakantie blijkt het hotel veruit het meest geliefd. Daarna volgen camping, appartement, vakantiewoning, vakantiepark en een cruisereis.

Informatie inwinnen
Meest belangrijke reden voor een bezoek aan de Vakantiebeurs was het inwinnen van informatie over de volgende vakantiebestemming. Andere motieven waren het uitkiezen van een vakantie, een dagje uit en informatie verzamelen over een reeds geboekte vakantie. Bijna een op de tien bezoekers was naar de Jaarbeurs in Utrecht gekomen om de komende vakantie daadwerkelijk te boeken.

Beeldimpressie van de Nederlandse inbreng

Vakantiebestedingen
De vakantiegangers denken gemiddeld in totaal dit jaar per persoon bijna 3.000 euro aan vakanties te besteden: 28% tot 1.500 euro, 23% van 1.500 tot 2.500 euro en bijna de helft (49%) geeft een bedrag uit van 2.500 tot zelfs meer dan 10.000 euro.
Uit de evaluatie blijkt verder dat ruim driekwart (77%) van de beursbezoekers bereid is om meer te betalen als een reis duurzaam wordt georganiseerd. Op een vakantie van 1.000 euro gemiddeld 85 euro per persoon: 39% wil 25 tot 30 euro bijbetalen, 32% heeft er 50 tot 100 euro extra voor over en 29% is zelfs bereid om nog meer te betalen, tot bedragen van boven de 250 euro.

Ontmoet-NL
Het Nederland-paviljoen, dit jaar met een record aantal van 78 exposanten, is de eerste OntmoetNL-activiteit om aandacht te vragen voor een vakantie in eigen land. De komende periode zal de campagne voortgezet worden via radio, magazines en internet. Het was duidelijk merkbaar dat er met vernieuwde energie aan het NL paviljoen was gewerkt. Overdag werden de bezoekers o.a. vermaakt met muziek, veilingen en een quiz. In de loop van deze week wordt op deze website (www.pretwerk.nl) een overzicht gegeven van de plannen die Ontmoet-NL de komende tijd wil realiseren.

Meer informatie: www.ontmoetNL.nl (op 16 januari 2012 is deze website nog ‘in ontwikkeling’)

Eén reactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *