Vakantiebestemming in vier op de tien gevallen beïnvloed door familie en vrienden

Bijna vier op de tien vakantiegangers laat zich bij de keuze voor een vakantiebestemming beïnvloeden door familie en vrienden; en ook wereldwijd bekende bezienswaardigheden spelen bij 1/3 van de vakantiegangers een rol in de vakantiekeuze. Dat blijkt uit een internationaal  onderzoek door Travelsat onder ruim 15.000 toeristen die een bestemming voor het eerst bezochten.

in de categorie 'Must see' (2) ; piramides en de sphinx

De top 10:

  1. Aanbeveling van vrienden of familie (38%)
  2. Wereldwijd bekende toeristische bezienswaardigheid ‘die je moet zien’ (32%)
  3. Informatie op internet (22%)
  4. Aanbieding (15%)
  5. Niet te ver weg (14%)
  6. Aanbeveling van het reisbureau (8%)
  7. Artikel in krant of tijdschrift (6%)
  8. Bekend van een film (5%)
  9. Aansprekende advertentie (5%)
  10. Bestemming in het TV-nieuws (2%)

Ervaringen delen
Het grote belang van aanbevelingen door bekenden van de toerist vraagt om een aanpak waarmee wordt gestimuleerd dat toeristen ook actief hun ervaringen delen. Het internet is een van de voor de hand liggende kanalen, waar o.a. met social media, reisverslagen en reviews veel effect bereikt kan worden.

Attracties bouwen
De ‘must-see’ bestemmingen spelen in de kaart van de bestaande bezienswaardigheden die al een reputatie hebben opgebouwd. Voor streekmarketing is het niet onmogelijk om een nieuwe trekpleister te realiseren, maar daar is vooral veel visie, een uniek aanbod en geduld voor nodig.

Bron, en meer informatie: Aboutourism

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *