Trends op het gebied van eten, drinken en horeca

Trendwatcher Adjiedj Bakas kijkt in zijn trendrapport 2012 naar vele maatschappelijke ontwikkelingen. De crisis speelt daarin een belangrijke rol. Dat heeft ook gevolgen voor eten, drinken en horeca. De titel van het rapport; ‘De grote stagnatie begint nu echt.’ Een samenvatting van de foodtrends:

Topkoks geven het voorbeeld; consumenten doen het thuis na

The Future of Food
Het beste medicijn is goed eten, en dat zullen we weten in 2012. Nederland is op voedselgebied na Polen het goedkoopste land van Europa. Een ei kost in de supermarkt nog evenveel als in 1950. Maar vanaf 2012 gaan de voedselprijzen fors omhoog. In 2012 begin ik aan mijn trendboek The Future of Food. Hoe voeden we een wereldbevolking die maandelijks met netto 6 miljoen mensen groeit, en hoe houden we tegelijk de natuur intact?

Ambachtelijk koken neemt toe, streekproducten zijn terug
Kookprogramma’s en kookitems zijn ook in 2012 niet weg te denken van de Nederlandse tv. Mensen gaan meer voor kwaliteit en ambachtelijk eten. De supermarkten zullen zich meer gaan specialiseren om de ’thuiskok’ te plezieren. Streekproducten en delicatessen nemen gretig aftrek en mensen gaan steeds vaker thuis aan de slag in de keuken. De onvrede over het eten en de crisis hebben als voordeel dat de supermarkten en de speciaalzaken extra omzet pakken. Consumenten laten de horeca meer links liggen en nemen bijvoorbeeld deel aan een kookcursus of kijken de trucjes af van koks als Mathijs Vrieze op televisie. Alleen creatieve restaurants met kwalitatief goed eten en een plezierige ambiance trekken volle tafels; daar wil de consument nog wél geld aan uitgeven. Dit is een typisch crisisverschijnsel. Op termijn zullen steeds meer consumenten meer geld en aandacht besteden aan goed eten, zowel thuis als in de horeca.

Gezonde take-away op straat wordt steeds populairder
Er komt een grotere vraag naar gezond eten, zowel in de supermarkt als wat betreft snacks onderweg en in restaurants. Onvrede over het eten en de veelal matige bediening in restaurants gekoppeld aan het drukke leven zorgt er ook voor dat de keuze aan gezonde take-away op straat steeds populairder wordt.

Minder zout, meer smaak: smaakpapillen worden wakker gekust
De Nederlander is zich steeds meer bewust van wat hij in z’n mond stopt. De nieuwsgierigheid naar wat eten met je lichaam doet, speelt een steeds grotere rol. Dit gecombineerd met campagnes zoals die van de Consumentenbond, zal ons in 2012 nog bewuster maken van het belang minder zout, suiker en verzadigd vet te eten. De smaakpapillen worden wakker en we genieten meer en meer van echte smaken.

Koken met apps wordt normaal
De smartphones zijn niet meer weg te denken uit de samenleving. Ook op het gebied van voeding worden apps steeds belangrijker. Niet alleen voor restaurant-kortingsacties en het bestellen van eten; ook voor recepten en kookvideo’s grijpt men in 2012 vaker naar de telefoon of de tablet.

Weten is eten: consument wil weten waar eten vandaan komt
Door deze bewustwording zullen ook steeds meer fabrikanten en restaurants duidelijk gaan aangeven wat iemand precies koopt of wat er op iemands bord komt te liggen. Een groot deel van de consumenten vraagt hierom, en het andere deel van de bevolking wordt hierdoor een flink eind op weg geholpen naar een gezonder leven.

Meer informatie: www.bakas.nl

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *