Trends en ontwikkelingen kamperen door de ANWB

De grootste kampeerkenner van ons land, ANWB, ziet weer diverse positieve ontwikkelingen in de kampeersector. Voor het eerst sinds 11 jaar zijn er in het eerste kwartaal van 2015 weer meer caravans verkocht. En ook in de tweedehandsmarkt constateert de ANWB een krapte. Frank Jacobs licht tijdens de ANWB lentedagen toe: “Het is niet alleen de oudere generatie die een caravan koopt; ook gezinnen behoren weer tot de groeiende kopersgroep.”

nieuwe tentvormen tijdens de ANWB lentedagen. Opvallend veel jonge gezinnen bezochten dit buitenfestival.
nieuwe tentvormen tijdens de ANWB lentedagen. Opvallend veel jonge gezinnen bezochten dit buitenfestival.

Caravan- en camperverkopen
De markt voor nieuwe caravans heeft afgelopen kwartaal na een lange periode van verkoopdalingen de weg omhoog weer gevonden. In de eerste drie maanden van 2015 werden 1.429 exemplaren verkocht; een stijging van 4,1% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, zo blijkt uit de cijfers van BOVAG, KCI en VWE. De caravanverkoop in Nederland bereikte vorig jaar een bodem met 5.489 registraties (exclusief lichte exemplaren onder 750kg zonder eigen kenteken), daar waar in 2009 nog meer dan 10.000 nieuwe caravans werden verkocht en in de jaren 2003 en 2004 verkoopaantallen van boven de 20.000 werden gehaald. Nu de crisis op z’n einde loopt, vele belastingvoordelen op kleine auto’s verleden tijd zijn en er steeds meer zuinige en hybride auto’s op de markt komen die wel voldoende trekkracht hebben, kan de caravanbranche ook weer de blik vooruit werpen.

Hoewel er minder nieuwe caravans werden verkocht, is ons land met zo’n 460.000 geregistreerde caravans (boven 750kg) nog steeds caravanland nummer één in de wereld. Bovendien bleef de interesse voor tweedehands caravans op peil en weken doorgewinterde kampeerders met kleinere, zuinige auto’s uit naar alternatieven, zoals de vouwwagen. Een andere ontwikkeling is de populariteit van de kampeerauto, waarvan er in 2009 nog zo’n 60.000 in Nederland rondreden en inmiddels ruim 90.000 stuks.

De totale kampeermarkt in één oogopslag

  • – In 2014 hebben Nederlanders 5,3 miljoen kampeervakanties ondernomen
  • – Voor in totaal 61,9 miljoen overnachtingen
  • – Een kampeervakantie duurde gemiddeld 11,7 nachten
  • – In totaal is 2,12 miljard aan kampeervakanties uitgegeven
  • – De verdeling aantal Nederlandse kampeervakanties en buitenlandse is 50%/50%. De gemiddelde duur van Nederlandse kampeervakanties in het buitenland is langer dan in Nederland.

De top 10 bestemmingen

  1. Nederland (2.643.000 vakanties)
  2. Frankrijk (1.047.000 vakanties)
  3. Duitsland (390.000 vakanties)
  4. Italië (299.000 vakanties)
  5. België (189.000 vakanties)
  6. Spanje (133.000 vakanties)
  7. Kroatië (87.000 vakanties)
  8. Oostenrijk (81.000 vakanties)
  9. Luxemburg (66.000 vakanties)
  10. Groot Brittannië/ Ierland (59.000 vakanties)

Onderverdeling in accommodatievormen

  • 38% (Toer)caravan
  • 30% Tent/ bungalowtent
  • 16% Stacaravan
  • 14% Camper
  • 1% Overig

Voor zowel Nederlandse als buitenlandse vakanties geldt dat deze vakanties relatief veel door jonge gezinnen met kinderen worden ondernomen.

Hoe boekt de Nederlandse kampeerder zijn vakantie?
70% van de kampeervakantieboekingen voor accommodatie en vervoer wordt online geboekt. Opvallend is dat de meeste georganiseerde binnenlandse kampeervakanties via internetsites of reisorganisatie geregeld wordt (65% boekt via internet en e-mail en 36% boekt op andere wijze). Buitenlandse kampeervakanties worden vaak via internet geregeld (84% boekt via internet en e-mail en 18% boekt op andere wijze).

Campingreserveringen via anwb.nl/camping
Ook in 2014 wist anwb.nl/camping weer fors meer bezoekers te trekken en groeide het aantal boekingen met 70% t.o.v. van 2013. De cijfers voor het seizoen 2015 laten tot nu toe opnieuw een stijging van 70% zien. Een groot deel van de bezoekers ‘misbruikt’ anwb.nl/camping om te kijken waar nog plaats is en wat dat dan kost, om vervolgens te boeken op de site van de camping. Een interessante ‘insight’ is dat veel mensen per se vooraf willen boeken, ook als de camping zegt dat er altijd plaats is op de staanplaatsen. Sommige campings spelen daar niet op in, maar zeggen tegen de klant dat boeken niet mogelijk is.

Betalen via internet
Steeds minder zijn Nederlanders bereid om via internet te betalen met hun creditcard. In Nederland is iDEAL verreweg het populairst voor online betalingen. Het sterke van iDEAL is dat elke Nederlander daar gebruik van kan maken zonder iets aan te vragen of in stellen.

Zie ook: Sfeerimpressie ANWB Lentedagen

Meer informatie: www.anwbmedia.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *