Trampolineparken sterk in opkomst

Er vindt in Nederland een sterke opkomst plaats van indoor trampolineparken. Er zijn reeds 32 locaties van dit relatief nieuwe leisure-concept en de verwachting is dat het aantal de komende tijd nog zal toenemen. Dit blijkt uit de publicatie ‘De Indoor Trampolineparken in Beeld’ van Van Spronsen & Partners horeca-advies.

jumpsquare nieuwegein
Jumpsquare Nieuwegein

Een overdekt trampolinepark bestaat uit een groot veld van aaneengeschakelde trampolines. Bij grotere trampolineparken wordt het trampolineveld aangevuld met trampolinefaciliteiten zoals tumblingbanen (lange trampolines), foam pits, airbags, trick areas en basket-, dodge-, volley- en bossaball. Alles uiteraard in combinatie met trampolines. Het eerste indoor trampolinepark in Nederland werd in 2011 geopend, een vestiging van Bounz in Amsterdam. De meeste indoor trampolineparken zijn echter de afgelopen twee à drie jaar geopend en dit gaat in een redelijk rap tempo met inmiddels 32 parken.

Consument
De indoor trampolineparken zijn verschillend qua omvang en faciliteiten. Waarbij de kleine parken zich met name richten op jonge kinderen van 4 tot 12 jaar, richten de grote parken zich ook op tieners en begin twintigers. De bezoeker is bereid een reistijd van circa 30 minuten af te leggen voor een groot indoor trampolinepark, bij kleine parken ligt dit lager tot maximaal 15 minuten. De huidige parken zijn met name gevestigd in het Westen van Nederland, wat betekent dat een groot deel van de Nederlanders nog geen indoor trampolineparken bezoekt omdat ze simpelweg te ver van hun huis gelegen zijn.

Toekomst
Naar verwachting zal het aantal indoor trampolineparken de komende jaren toenemen. Er zijn voor dit jaar (2016) in ieder geval plannen bekend voor de opening van nieuwe parken in Almere, Purmerend en Zwolle. De nieuwe parken zijn met name grootschalig, waardoor in deze relatief nieuwe branche nu al sprake is van schaalvergroting. Door de toename van het aantal parken ontstaat betere spreiding over het hele land waardoor landelijk gezien de bezoekersparticipatie zal stijgen. Door de professionalisering van de sector worden er ook creatieve oplossing gezocht voor de daluren, zoals het organiseren van fitness workout-sessies op de trampolines. Omdat de verblijfsduur van gasten relatief beperkt blijft, verwachten we niet dat de horeca bij trampolineparken verder zal professionaliseren dan wat nu geboden wordt bij de grote centra.

Meer informatie: ‘De Indoor Trampolineparken in beeld (pdf)
In deze publicatie van Van Spronsen & Partners Horeca Advies wordt onder andere verder ingegaan op de verschillende types, de consument, de trends en ontwikkelingen en geven we een visie op de toekomst.

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *