Traditionele recreatiepartijen werken aan nieuwe portals

Er zijn op dit moment diverse online portals voor dag- en verblijfsrecreatie ‘in ontwikkeling’. Bedrijven zien de noodzaak om samen te werken omdat de consument op zoek is naar one-stop-shopping concepten. De afgelopen jaren hebben vooral slimme internetbedrijven een groot deel van de markt in handen gekregen. Met de nieuwe portals willen ondernemers graag weer wat meer de regie terugkrijgen over hun online boekingen. Maar wie zijn er op dit moment actief, en hoe willen ze hun doelen bereiken?

De samenwerking tussen Recron en Telegraaf

Tijdens de ALV van de Recron op 14 juni werd de samenwerkingsovereenkomst tussen de Telegraaf Media Groep (TMG) en de Recron bekrachtigd. Ook werd hier bekend gemaakt dat projectleider Dennis van den Hoek is aangesteld om het samenwerkingsverband met de werktitel ‘Puur Holland’ vorm te geven.
Hij gaat nu aan de slag om een organisatie neer te zetten. Wat tot nu toe wel bekend is:

  • -Er worden diverse kanalen ingeschakeld om de producten te vermarkten. Ook niet-TMG kanalen komen in aanmerking.
  • -Doelstelling: Proberen om Nederlanders over te halen om in Nederland op vakantie te gaan.
  • -Er wordt o.a. gewerkt aan een internetplatform waarop vraag en aanbod samenkomen.
  • -Er wordt gewerkt aan een branchebreed aanbod; dus zowel voor dag- als verblijfsrecreatie.

‘Puur Holland’ is nog in gesprek met diverse mogelijke samenwerkingspartners, w.o. ook enkele uit het onderstaande rijtje en niet nader genoemde, commerciële partijen. Op basis van afspraken met andere partijen wordt besloten hoe groot de ‘eigen’ organisatie gaat worden.
Lees o.a. het verslag van de RECRON ALV op deze website

Volg de ontwikkelingen op: www.recron.nl

 

ANWB

De ANWB is van oudsher een sterke partij op het gebied van kamperen. Via de eigen website anwb.nl/kamperen staan 8300 campings in Europa vermeld, waarvan er 1200 direct geboekt kunnen worden. De samenwerking met o.a. de ADAC is aangehaald om ook internationaal sterker te staan. Voor hotelboekingen werkt de ANWB samen met hotels.com.

Op ‘hetlandvandeANWB.nl’ staan inmiddels al meer dan 3000 uitjes vermeld. Deze website werd twee jaar geleden als marketinggrapje bedacht, maar heeft inmiddels een sterke positie in de sector dagrecreatie. Het aanmelden van attracties is gratis. De ANWB vraagt aan ondernemers een percentage als ze deelnemen aan de online ticketing module.

De ANWB heeft als uitgangspunt dat de portals vóór en door de leden worden georganiseerd. Zij kunnen o.a. zelf dagattracties aandragen en recensies geven op zowel dag- als verblijfsrecreatie. De ANWB is in de eerste plaats geïnteresseerd in het delen van informatie en voordeeltjes bieden aan de 4 miljoen eigen leden. Niet-leden kunnen wel zoeken en boeken, maar niet profiteren van de voordelen. Een voordeel van de ANWB is dat ze beschikken over een grote achterban met potentiële klanten, een uitgebreid netwerk met winkels en diverse media waarin ze hun portals ondersteunen.
Er is weinig interactie tussen de portal van kamperen en dagrecreatie. De recreant zal dus de verschillende portals langs moeten gaan om de informatie over dag- en verblijfsrecreatie te vinden.

Volg de ontwikkelingen op:
www.landvananwb.nl (dagrecreatie)
www.anwb.nl/kamperen

Een van de verschijningsvormen van de klantenkaart

Het Leukste Dagje Uit

Het Leukste Dagje Uit word het trefpunt waar ondernemers in dagrecreatie, relaties uit de vrijetijdsbranche en bezoekers van organisaties en-/of bestemmingen elkaar ontmoeten via de website www.hetleukstedagjeuit.nl.  Een groot deel aan attractieparken, musea en bedrijven die werkzaam zijn in (dag) recreatie en toerisme kunnen hier hun entreetickets en arrangementen aanbieden. Een van de deelnemende partijen is ToerNed, vereniging van dagattracties. De officiële lancering van het platform Het leukste dagje uit en de bijbehorende website vindt plaats tijdens de Demo Dagen op Papendal op 3 oktober

Pleisureworld is de initiatiefnemer van ‘Het Leukste Dagje Uit’, en stelt de ondernemers centraal. Zij kunnen via de website zelf hun aanbod en aanbiedingen beheren. Verder biedt deze portal de ondernemer praktische ondersteuning; workshops voor ondernemers in internetmarketing, bijeenkomsten om samenwerking te stimuleren. Deelnemende ondernemers werken samen aan ontwikkeling van nieuwe instrumenten om de markt te benaderen. Naast de website worden nu ook al klanten- en kadokaarten aangeboden, eventueel in de huisstijl van het recreatiebedrijf.
Kosten worden betaald door de verkoop van klantenkaarten en provisie op boekingen.
Grootste voordeel: ondernemer houdt regie in eigen hand.

Volg de ontwikkelingen op:
www.leukstedagjeuit.nl (het platform)
www.pleisureworld.nl (de organiserende partij)

Nationale Databank voor Toerisme, Recreatie en Cultuur (VVV)

In de databank (NDTRC), opgezet en beheerd door VVV Nederland, worden toeristische, recreatieve en culturele data opgeslagen, verwerkt en ontsloten via verschillende on- en offline kanalen. De informatie uit de NDTRC wordt gecontroleerd verspreid, o.a. via VVV kantoren, VVV-websites, aangesloten attracties en in informatiezuilen.
Het is de bedoeling dat de database een landelijke dekking krijgt. Op dit moment zijn er nog enkele provincies waar de informatievoorziening tekort schiet. (o.a. Drenthe).
Het NDTRC werkt samen met het Nederlands Uitbureau en het NBTC.
De NDTRC wordt de komende maanden nog verder uitgebouwd. Coördinator Rob Nuyens: ”De gegevens worden nu al gebruikt door diverse regionale VVV websites. Een mooi voorbeeld is www.vvvgooivecht.nl. Ook wordt er gewerkt aan een mobiele variant. Ontsluiting van de informatie op de landelijke VVV.nl heeft minder prioriteit. Om bedrijven in gebieden zonder VVV te faciliteren wordt er in juli een directe aanmeldmogelijkheid voor bedrijven gelanceerd.”

Volg de ontwikkelingen op:
www.vvv.nl/corporate

Screenshot van de portal in ontwikkeling (klik voor vergroting)

OntmoetNL

OntmoetNL is een veelzijdig platform met o.a. een boekings- en ticketingplatform, maar ook actief als campagne om het binnenlands toerisme te stimuleren. Het NBTC en de Vakantiebeurs zijn al vanaf het eerste moment bij OntmoetNL betrokken en de organisatie heeft ook mediapartners zoals radiosport op ‘Lekker weg in eigen land’ en 100% NL. Inmiddels zijn er contracten afgesloten met 320 accommodaties, w.o. Hampshire Hotels, de Libema groep, Van der Valk, Hajee hotels, RestInn en Topparken.
De website staat al enige tijd op ‘in ontwikkeling’, maar op korte termijn wordt de softlaunch verwacht.  In september/oktober wordt een grote publiekscampagne georganiseerd waar bedrijven bij kunnen aanhaken. OntmoetNL is ook actief aanwezig op diverse beurzen; startend bij de 50plusbeurs in september en de Kampeer- en Caravan jaarbeurs in oktober. Door middel van en slim spaarsysteem, retailacties en regelmatige publicaties wil OntmoetNL regelmatig van zich laten horen.
Binnen het online systeem krijgen ondernemers enkele middelen om zelf hun acties online te beheren.

Volg de ontwikkelingen op:
www.ontmoetnl.nl (het platform)
www.ziltezaken.nl (de organiserende partij)

Nog veel meer portals
We hebben in dit artikel vooral gekeken naar de portals die vanuit traditionele recreatieve samenwerkingsverbanden, branchebreed worden opgezet. Er zijn op internet vele grotere en kleinere portals actief, die zich bijvoorbeeld richten op één markt (kamperen: ACSI, Campingwijzer, Alan Rogers). Ook internationale portals proberen steeds vaker in Nederland een graantje mee te pikken (Wimdu, Tripadvisor.) En welke plannen heeft Google?

Conclusie voor recreatiebedrijven
Er worden op dit moment veel nieuwe platformen ontwikkeld door de traditionele partijen uit de recreatiesector. Zij kennen de markt beter dan de huidige pioniers op deze markt; vaak ontstaan vanuit een IT of online-marketing achtergrond. Deze concurrentie zal alle partijen en de tarieven scherp houden. Het kan geen kwaad om de komende tijd eens diverse platformen uit te proberen. De voorkeur van 1) de consument en 2) de ondernemer, bepalen uiteindelijk wat het leidende platform zal worden.

2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *