Topjaar voor toeristisch Amsterdam

Het jaar 2013 was een topjaar voor toerisme in de hoofdstad. Van tevoren waren al vele bijzondere activiteiten gepland; waaronder activiteiten rondom de heropening van het Rijksmuseum, activiteiten in het kader van het Ruslandjaar en de viering van 400 jaar grachtengordel. Als klap op de vuurpijl kende Amsterdam dit jaar nog twee unieke momenten – de inhuldiging van koning Willem-Alexander eind april en de uitreiking van de EMEA MTV Awards in november. Dit totaal aan activiteiten heeft geleid tot buitengewoon veel aandacht voor Amsterdam in 2013.

Foto Icoon 2013Activiteiten
Naast bovengenoemde activiteiten vierden het Koninklijk Concertgebouworkest en het Concertgebouw hun 125-jarig jubileum, en zo waren er nog meer parels te benoemen. Daarnaast zijn aanvullende producties georganiseerd zoals 24H Amsterdam (vijf events voor en door Amsterdammers), Concerts in the Park (vijf kosteloze concerten in Amsterdamse parken ter promotie van het Concertgebouw en Concertgebouworkest en de door hen geboden kwaliteit en diversiteit) en Chambres des Canaux (bijzondere kunsttentoonstelling langs de Amsterdamse grachten die ons verleden en heden aan elkaar koppelde). Om het programma voor alle doelgroepen aantrekkelijk te maken is voor circa 50 extra activiteiten subsidie beschikbaar gesteld.

Veel extra publiciteit
In totaal zijn ruim 400 extra buitenlandse journalisten uitgenodigd en onthaald voor de ruim 100 geplande evenementen, en zijn inmiddels meer dan 2000 buitenlandse publicaties over Amsterdam 2013 en haar events geteld. De inhuldiging van Koning Willem Alexander was het best bezocht door de nationale en internationale pers, met 1500 aangemelde journalisten.
De vele persreizen zijn mede mogelijk gemaakt door de partners van Amsterdam Marketing zoals de leden van de Luxury Hotel Groep. Uitzonderlijk was de bijdrage van KLM als ‘official carrier’ van Amsterdam 2013, zowel ten behoeve van pers als bezoekers. KLM bereikte wereldwijd vele miljoenen mensen met hun KLM winweekends, I-Fly, Facebook en hun eigen subsite van Amsterdam 2013. Ook de eigen communicatiekanalen van Amsterdam Marketing hebben een enorm bereik gerealiseerd – 100% stijging op haar Iamsterdam Facebook alsmede een 50% stijging van bezoek aan de site www.iamsterdam.com (inmiddels de 8 miljoen bezoekers gepasseerd).

Spreiding bezoek
Eerder dit jaar was de Nederlandse pers uitgenodigd voor een update over toerisme in de metropool Amsterdam. Daar kwam o.a. ter sprake dat de activiteiten in dit topjaar ook ten doel hebben om het bezoek in de komende jaren te stimuleren. Daarnaast wordt ook actief samengewerkt met de hele regio rondom Amsterdam om het toeristisch product te verbreden.

Bron: persbericht Amsterdam Marketing

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *