Toerisme in Nederland groeit; maar niet overal even hard

Afgelopen week bracht het CBS mooie cijfers naar buiten over de groei van toerisme in Nederland in 2015. Vooral hotels en bungalowparken profiteren van de groei, en ook zijn er verschillen per provincie. We hebben enkele cijfers wat nader bekeken.

Logiesaccommodaties
cbs ontwikkeling per accommodatievorm
Vooral de hotelsector heeft de afgelopen jaren geprofiteerd van de groei van het toerisme. Het aantal overnachtingen groeide hier van 35.536.000 in 2012 naar 41.612.000 in 2015. (+ 17%) De groei van buitenlandse toeristen (+22% naar 21.708.000) droeg daaraan meer bij dan vanuit het binnenland (+6% naar 19.910.000)
park in limburgOok de huisjesterreinen deden goede zaken. Daar groeide het aantal overnachtingen tussen 2012 en 2015 met 17% naar 36.893.000. De bungalowparken trekken, anders dan de hotels, vooral gasten uit Nederland. (25.945.000 overnachtingen in 2015; +10% t.o.v. 2012) Toch werd ook hier de meest spectaculaire groei geboekt in het segment van buitenlandse gasten. (10.947 overnachtingen in 2015; +37% t.o.v. 2012).
Om de cijfers over huisjesterreinen in perspectief te zetten qua vraag én aanbod hebben we ook het aantal slaapplaatsen op geopende accommodaties vergeleken in augustus 2012 (263.150.000) en augustus 2015 (297.833.000). Hierin zit een groei van 13%. Het aantal overnachtingen groeide dus harder dan het aantal bijgebouwde slaapplaatsen.

Waar komen jullie toch vandaan?
We hebben voor de diverse verblijfsvormen uitgezocht waar de buitenlandse overnachtingen vandaan komen. Alleen landen met een aandeel boven de 1% zijn in onderstaande tabellen opgenomen.

Kamperen (aantal overnachtingen in 2015 x 1000):

Woonland van gasten 2015 t.o.v. 2012 aandeel
België 437 114% 10,2%
Duitsland 3421 135% 80,1%
Frankrijk 76 78% 1,8%
Verenigd Koninkrijk 125 94% 2,9%

Huisjesterreinen (aantal overnachtingen in 2015 x 1000):

Woonland van gasten 2015 t.o.v. 2012 aandeel
België 2607 129% 23,8%
Duitsland 7056 138% 64,5%
Frankrijk 204 106% 1,9%
Verenigd Koninkrijk 409 173% 3,7%
Azië 107 315% 1,0%

Hotels (aantal overnachtingen in 2015 x 1000):

Woonland van gasten 2015 t.o.v. 2012 marktaandeel
België 1908 128% 8,8%
Denemarken 248 107% 1,1%
Duitsland 4348 131% 20,0%
Frankrijk 1198 117% 5,5%
Italië 1063 123% 4,9%
Spanje 801 101% 3,7%
Verenigd Koninkrijk 3420 121% 15,8%
Zweden 257 107% 1,2%
Zwitserland en Liechtenstein 476 121% 2,2%
Overige landen Eurozone 983 123% 4,5%
Overig Europa 1735 117% 8,0%
Amerika 2706 112% 12,5%
Azië 1972 140% 9,1%
Australië en Oceanië 357 110% 1,6%
Afrika 236 110% 1,1%

 

Verdeling over Nederland
De ontwikkeling per provincie van het aantal overnachtingen door binnenlandse en buitenlandse toeristen:
cbs provincie

De ontwikkeling per toeristische regio van het aantal overnachtingen door binnenlandse en buitenlandse toeristen:
cbs toeristengebied

Zie ook ons eerdere artikel: Toerismesector steeds belangrijker (d.d. 19 augustus 2016)

Zelf snuffelen in de cijfers van het CBS? Volg deze link naar Logiesaccommodaties; gasten, nachten, woonland, logiesvorm, regio

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Eén reactie

  1. Het is duidelijk: toerisme in de provincie Utrecht zit ‘m niet in de kwantiteit maar kwaliteit.Een prima zaak om de unieke kwaliteiten van Utrechtse natuur en landschappen kwalitatief samen nog meer te versterken en te borgen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *