Afgelopen week bracht het CBS mooie cijfers naar buiten over de groei van toerisme in Nederland in 2015. Vooral hotels en bungalowparken profiteren van de groei, en ook zijn er verschillen per provincie. We hebben enkele cijfers wat nader bekeken.
Logiesaccommodaties
Vooral de hotelsector heeft de afgelopen jaren geprofiteerd van de groei van het toerisme. Het aantal overnachtingen groeide hier van 35.536.000 in 2012 naar 41.612.000 in 2015. (+ 17%) De groei van buitenlandse toeristen (+22% naar 21.708.000) droeg daaraan meer bij dan vanuit het binnenland (+6% naar 19.910.000)
Ook de huisjesterreinen deden goede zaken. Daar groeide het aantal overnachtingen tussen 2012 en 2015 met 17% naar 36.893.000. De bungalowparken trekken, anders dan de hotels, vooral gasten uit Nederland. (25.945.000 overnachtingen in 2015; +10% t.o.v. 2012) Toch werd ook hier de meest spectaculaire groei geboekt in het segment van buitenlandse gasten. (10.947 overnachtingen in 2015; +37% t.o.v. 2012).
Om de cijfers over huisjesterreinen in perspectief te zetten qua vraag én aanbod hebben we ook het aantal slaapplaatsen op geopende accommodaties vergeleken in augustus 2012 (263.150.000) en augustus 2015 (297.833.000). Hierin zit een groei van 13%. Het aantal overnachtingen groeide dus harder dan het aantal bijgebouwde slaapplaatsen.
Waar komen jullie toch vandaan?
We hebben voor de diverse verblijfsvormen uitgezocht waar de buitenlandse overnachtingen vandaan komen. Alleen landen met een aandeel boven de 1% zijn in onderstaande tabellen opgenomen.
Kamperen (aantal overnachtingen in 2015 x 1000):
Woonland van gasten | 2015 | t.o.v. 2012 | aandeel |
België | 437 | 114% | 10,2% |
Duitsland | 3421 | 135% | 80,1% |
Frankrijk | 76 | 78% | 1,8% |
Verenigd Koninkrijk | 125 | 94% | 2,9% |
Huisjesterreinen (aantal overnachtingen in 2015 x 1000):
Woonland van gasten | 2015 | t.o.v. 2012 | aandeel |
België | 2607 | 129% | 23,8% |
Duitsland | 7056 | 138% | 64,5% |
Frankrijk | 204 | 106% | 1,9% |
Verenigd Koninkrijk | 409 | 173% | 3,7% |
Azië | 107 | 315% | 1,0% |
Hotels (aantal overnachtingen in 2015 x 1000):
Woonland van gasten | 2015 | t.o.v. 2012 | marktaandeel |
België | 1908 | 128% | 8,8% |
Denemarken | 248 | 107% | 1,1% |
Duitsland | 4348 | 131% | 20,0% |
Frankrijk | 1198 | 117% | 5,5% |
Italië | 1063 | 123% | 4,9% |
Spanje | 801 | 101% | 3,7% |
Verenigd Koninkrijk | 3420 | 121% | 15,8% |
Zweden | 257 | 107% | 1,2% |
Zwitserland en Liechtenstein | 476 | 121% | 2,2% |
Overige landen Eurozone | 983 | 123% | 4,5% |
Overig Europa | 1735 | 117% | 8,0% |
Amerika | 2706 | 112% | 12,5% |
Azië | 1972 | 140% | 9,1% |
Australië en Oceanië | 357 | 110% | 1,6% |
Afrika | 236 | 110% | 1,1% |
Verdeling over Nederland
De ontwikkeling per provincie van het aantal overnachtingen door binnenlandse en buitenlandse toeristen:
De ontwikkeling per toeristische regio van het aantal overnachtingen door binnenlandse en buitenlandse toeristen:
Zie ook ons eerdere artikel: Toerismesector steeds belangrijker (d.d. 19 augustus 2016)
Zelf snuffelen in de cijfers van het CBS? Volg deze link naar Logiesaccommodaties; gasten, nachten, woonland, logiesvorm, regio
Bewaren
Bewaren
Bewaren
Eén reactie
Het is duidelijk: toerisme in de provincie Utrecht zit ‘m niet in de kwantiteit maar kwaliteit.Een prima zaak om de unieke kwaliteiten van Utrechtse natuur en landschappen kwalitatief samen nog meer te versterken en te borgen.