Toerisme in Zeeland in cijfers

Toerisme is voor de provincie Zeeland een bijzonder belangrijke sector. De ontwikkelingen worden daarom ook goed bijgehouden. In 2012 bleek dat het aantal buitenlandse toeristen iets was gedaald t.o.v. 2011. Voor de stabiliteit van het toeristisch product is het goed om te constateren dat het aantal vaste seizoensplaatsen juist weer wat is gegroeid.

toerisme zeelandDe cijfers zijn dit jaar samengevat in een overzichtelijke leaflet (pdf)

Het toerisme in Zeeland laat de afgelopen jaren vooral veel golfpatronen zien. Zowel het aantal overnachtingen door binnenlandse als buitenlandse bezoekers wisselt per jaar. Walcheren en Schouwen Duiveland zijn veruit de belangrijkste bestemmingen. Bijna de helft van de dagelijkse toeristische bestedingen gaat naar ‘het verblijf’. Het strand blijft de belangrijkste trekpleister. En de maand juli is veruit het populairst bij Nederlandse toeristen.

Gedeputeerde Carla Shönknecht trekt twee belangrijke conclusies uit deze cijfers m.b.t. inzet van de investeringen in toerisme:

1. Promotie: “Het is van blijvend belang is om Zeeland en het ‘Zeeuwse toeristische product’ goed op de kaart te zetten. Daarom investeren we als overheid in integrale promotie van Zeeland. Daardoor kan onze provincie nog beter zichtbaar worden in binnen- en buitenland. Verbindingen moeten worden gelegd binnen de sector recreatie en toerisme én met andere sectoren zoals cultuur, natuur, e.d.”

2. Kennis en samenwerking: “Cijfers over onze sector zijn van betekenis. Zo worden (inter)nationale trends en Zeeuwse toeristisch-recreatieve ontwikkelingen benoemd en kunnen er gerichte acties worden geïnitieerd. Als blijkt dat de vraag naar luxe verblijf blijft groeien, moet ons aanbod daar mogelijkheden bieden. Cijfers bieden inzichten en dus kansen. Maar daarvoor is samenwerking nodig, tussen overheden en ondernemers.”

Lees de hele blog van Carla Shönknecht op: www.kenniscentrumtoerisme.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *