TNS NIPO: Bedrijven zonder mobiele strategie krijgen het moeilijk

Het grote publiek in Nederland heeft de smartphone omarmd. In 2010 maakte 28 procent van de Nederlandse mobiel internetters bijvoorbeeld gebruik van sociale netwerken op de mobiel. Dit percentage is inmiddels gestegen naar 39 procent. Nederland loopt hiermee in tegenstelling tot het verleden niet meer achteraan in Europa, maar zit keurig in de middenmoot. De techniek is steeds gebruikersvriendelijker geworden en de toepassingen worden steeds interessanter. 2011 is het jaar van de smartphone.

Vrienden checken in met bijvoorbeeld Foursquare

Entertainment en multimedia

Entertainment en multimedia toepassingen zijn essentieel om betrokkenheid van de consument te behouden’, zegt Martin Warmelink, directeur Technology & Media van TNS NIPO (het Nederlandse bureau van TNS).

Wat dat betreft kunnen we in Nederland nog veel leren van een aantal misschien minder voor de hand liggende landen.

  • Live tv kijken op je mobiel: In Zuid-Korea en Japan doet bijna de helft van de mobiele gebruikers het, in Nederland 8 procent. Wel meer dan in 2010: toen was het 3 procent.
  • Het gebruik van social video zoals Youtube: In Singapore doet 43 procent van de mobiele telefoonbezitters het, in de Verenigde Staten en in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 30 procent en in Nederland nu 18 procent. Dit is wel een enorme stijging ten opzichte van vorig jaar.
  • Videobellen: In Brazilië maakt 22 procent van de mobiele telefoonbezitters hier gebruik van, in Maleisië 35 procent. In Nederland maakt 10 procent regelmatig gebruik van videobellen.

Content is King
We zien een soort van mobiel ecosysteem ontstaan waarin de telefoonfabrikanten, de netwerkleveranciers en de content industrie aan het vechten zijn om de macht. Martin Warmelink: ‘Naarmate markten meer volwassen zijn verschuift de aandacht in koopbeslissingen van de consument meer en meer naar de toepassingen. Dit gaat dan in combinatie met het besturingssysteem dat de toegang mogelijk maakt. In ons Mobile Life onderzoek zien we dat vooral in Europa en de Verenigde Staten ‘content echt king’ aan het worden is.’

Foto’s en video

Foto’s en video’s maken en vooral delen is the next thing. Bij een kwart van de volgende mobiele telefoon aanschaffen zal het maken en delen van foto en video materiaal een belangrijke rol spelen bij de keuze van het nieuwe toestel, zowel in Nederland als wereldwijd. De iPad kan hier natuurlijk niet bij achterblijven.

Martin Warmelink: ‘De ontwikkelingen gaan duizelingwekkend snel. Niet alleen de mobiele industrie zit hier natuurlijk bovenop. Elke bedrijf dat een Web strategie heeft of aan het ontwikkelen is, moet de ontwikkelingen in de mobiele wereld op de voet volgen. Martini Marketing is bijna een verplichting geworden: Anytime, anywhere, anyplace! TNS NIPO biedt met Mobile Life nu het platform om ook gefundeerde beslissingen te nemen op het gebied van de mobiele strategie’.

Uit de grafieken blijkt overigens duidelijk dat de geïnterviewden het meeste waarde hechten aan applicaties om met vrienden en bekenden in contact te komen.

TNS Mobile Life 2011
Mobile Life is een jaarlijks terugkerend onderzoek van TNS. Het onderzoek geeft een compleet beeld van de consumentenervaringen met mobiele toepassingen nu en inzichten in de veranderingen in de toekomst 34.000 interviews met mobiele gebruikers in 43 landen

Meer informatie: www.discovermobilelife.com

Een bedrijf met ervaring met websites voor mobiele toepassingen: www.cliptoo.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *