Terugblik RECRON themamiddag over dagrecreatie

Woensdag 25 maart organiseerde de RECRON een eerste bijeenkomst rondom de nieuwe recreantenatlas voor dagrecreatie. Er waren zo’n 55 geïnteresseerden naar de NHTV in Breda gereisd om te leren:  Wie is de dagrecreant, wat houdt hem bezig maar ook welke ontwikkelingen spelen er in dagrecreatief Nederland?

Grote diversiteit dagrecreatie
De atlas voor de dagrecreatie is een vervolg op de recreantenatlas voor de verblijfsrecreatie. Er zijn natuurlijk wel een aantal verschillen. Zo kent de verblijfsrecreatie vijf hoofddoelgroepen. In de dagrecreatie zijn dat er zeven. Projectleidster Simone van Poppel over de verschillen: “De dagrecreatie is een branche met een enorme diversiteit. Op de bijeenkomst waren mensen afgekomen uit de buitensport, saunabedrijven, dagattractie, en verblijfsrecreatieve bedrijven die ook dagrecreatie aanbieden. In de atlas worden maar liefst 110 verschillende activiteiten beschreven, met bijbehorende doelgroepen recreanten.”

Doorgeslagen beleveniseconomie
André Doffer van SmartAgent Company heeft dit onderzoek voor dagrecreatie opgepakt. Simone van Poppel, campagneleider van de RECRON InnovatieCampagne vulde zijn verhaal aan met een aantal praktische ‘tools’ waar de ondernemer mee aan de slag kan.  Hierna volgende er een tweetal  ‘minicolleges’ van NHTV-docenten Goof Lukken en Herman Lier. Herman Lier vertelde de deelnemers over de ietwat doorgeslagen beleveniseconomie en wat naar zijn idee het vervolg hierop wordt. Goof Lukken schetste een beeld van de huidige markt en nam ons mee in de laatste trends & ontwikkelingen en ging in op thematisering en merkverrijking: “Van musicals tot hotels, dagattractieparken voegen steeds meer dingen toe. U moet mee in die ratrace.”

Vervolgstappen
Van Poppel was niet ontevreden met de opkomst van deze eerste sessie: “Veel recreatiebedrijven zitten midden in hun drukke seizoen. We hadden deze opkomst (55) ook wel verwacht. We gaan waarschijnlijk nog wel een keer zo’n bijeenkomst herhalen in andere delen van Nederland. Dat verlaagt de drempel voor deelname.”

De deelnemers krijgen in het vervolg van de marketingcampagne een meer individuele begeleiding vanuit de RECRON. Zo kunnen de ondernemers deelnemen aan een test om te bepalen welke doelgroepen het best bij hun bedrijf passen. Wat dat betreft lijkt het vervolgtraject veel op ‘De ladder’ die ook bij de verblijfsrecreatie werd gebruikt. De campagne wordt daarbij steeds een treetje hoger gezet.

Van Poppel ziet ook goede aanknopingspunten voor ondernemers in de verblijfsrecreatie:  “Die waren ook aanwezig op deze bijeenkomst. Zij kunnen met dit kennisprogramma uitzoeken welk dagactiviteiten het best passen bij de gasten die op de camping en het bungalowpark verblijven.

Meer informatie: www.recroninnovatiecampagne.nl

Heeft u deelgenomen aan deze kennisdag? Laat dan hier onder uw bericht achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *