Succesvolle samenwerking Nederland en Vlaanderen op Japanse toeristenmarkt

Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) en Toerisme Vlaanderen integreerden hun activiteiten op de Japanse markt op 1 februari 2011. Beide toeristische bureaus vestigden zich onder één dak in de Japanse hoofdstad Tokio en bewerken sindsdien de Japanse (zakelijk) toeristische markt gezamenlijk. Op 27 april werd deze succesvolle samenwerking bekrachtigd door Jos Vranken, algemeen directeur NBTC en Peter de Wilde, Administrateur-generaal Toerisme Vlaanderen.

v.l.n.r. Luc Liebaut, ambassadeur van België in Japan; Jos Vranken, algemeen directeur NBTC; Philip Mielants, Directeur Internationale Markten a.i., Toerisme Vlaanderen; Peter de Wilde, CEO, Toerisme Vlaanderen

Synergie door samenwerking
“De intensivering van de samenwerking in Japan was een logische stap,” aldus Jos Vranken. “De Japanse toerist bezoekt vaak beide landen tijdens zijn reis naar Europa. Door een gezamenlijke marketingaanpak behalen we efficiency en vergroten we de slagkracht voor de merken Holland en Vlaanderen.” Voorbeelden van de gezamenlijke marktbewerking zijn onder andere een educational tour, een seminar voor vakpers en een campagne gericht op Vermeer en Kuifje. Daarnaast is er een intensieve online samenwerking.

Combinatiebezoek Nederland en Vlaanderen
Vranken: “De bestemmingen Nederland en Vlaanderen vullen elkaar goed aan op het gebied van cultuur en bezienswaardigheden. Nederland is bekend vanwege de tulpen, molens, Nederlandse meesters en Nederlands design. De sterke punten van Vlaanderen zijn de Vlaamse kunst, gastronomie en mode. Voor veel Aziaten gaat de welbekende stedentrip in West-Europa van Amsterdam, Den Haag en Delft door naar Vlaamse steden als Antwerpen, Gent en eventueel Brugge.”

Japan
Van alle Aziatische landen heeft Japan de meest volwassen reismarkt. In 2011 bezochten zo’n 110.000 Japanners ons land voor zowel vakanties als zakenreizen. Het NBTC verwacht dat dit aantal in 2012 rond de 115.000 zal liggen, een stijging van zo’n 5%. De Japanners staan bekend als ‘big spenders’. Zij geven gemiddeld zo’n 745 euro per persoon per verblijf uit. In totaal komt dit neer op ruim 85 miljoen euro.

Bron: persbericht NBTC

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *