Studiereis dagrecreatie dag 1

De 2-daagse studiereis van Pleisureworld leverde weer een schat aan kennis op. Het zijn niet altijd de grootste bedrijven die de meest innovatieve ideeën weten te realiseren. Succesfactoren die regelmatig tegenkomen; passie voor je vak; goede selectie van personeel en werken volgens een visie.

1. Toerisme Utrecht en De Winkel van Sinkel

Toerisme Utrecht heeft de uitdagende taak om in het citymarketinggeweld van de Nederlandse steden onderscheidend te blijven. Want elke stad wil tegenwoordig wel; méér bezoekers, die langer blijven en méér besteden. De structuur van de aanpak:

  • – Zoeken naar het onderscheidend vermogen van de stad; dat gebeurt van onderaf. Diverse stakeholders schrijven mee aan ‘het verhaal van Utrecht’.
  • – Goed samenwerken met alle toeristische partners en daarmee als eenheid naar buiten treden; zelfde verhaal, en zelfde uitstraling.
  • – Kiezen voor promotiekanalen en productontwikkeling die passen bij de gekozen koers.

Een van de keuzes die bewust gemaakt is; De start van de Tour de France in 2015 naar Utrecht halen. Utrecht als jonge studentenstad profileert zich met: ‘Inspiring new generations’. Daarmee raakten zij ook de juiste snaar bij de Tourorganisatie. Fietsen staat voor actief, milieuvriendelijk en sociaal; en dat sluit weer goed aan bij de kernwaarden van Utrecht.
De grote uitdaging wordt om de publiciteit zo goed mogelijk te benutten en te zorgen dat het effect van de investeringen en promotie zo lang mogelijk benut wordt (legacy)

Waar Toerisme Utrecht haar best doet om bezoekers naar Utrecht te halen en te houden, zijn het de ondernemers die de bezoeken moeten verzilveren.
De Winkel van Sinkel, waar we te gast zijn, werkt op het raakvalk van horeca en cultuur. Zij zagen de afgelopen jaren de omzet in het a la carte restaurant teruglopen. De clubnights, met bijzondere artiesten, nam echter een grote vlucht. Dat hadden ze nooit zo makkelijk kunnen ontwikkelen als ze geen sterke band hadden gehad met de culturele sector in Utrecht.
Nog enkele activiteiten waarmee de Winkel van Sinkel Inspeelt op veranderingen in de markt:

  • Facebookborrels
  • Aanbieden van flexwerkplekken
  • Vergaderarrangementen met workshops

Andersom is ook niet iedereen geschikt voor de horeca. Maryse Francois, eigenaresse van de Winkel van Sinkel: “Horeca is gewoon een manier van leven, waar je voltijds mee bezig bent. Dat moet je leuk vinden.”

Karel Schuttevaer eigenaar van het gelijknamige rondvaartbedrijf in Utrecht is blij met de ondersteuning door een centrale promotie-organisatie, maar voegt daar wel aan toe; “…het echte binnenhalen van klanten moet je toch zelf blijven doen. Dus niet achterover leunen en verwachten dat een VVV wel klanten doorstuurt.”

Meer informatie:
Toerisme Utrecht
De Winkel van Sinkel
Tour de France Utrecht 2015
Rederij Schuttevaer

2. Spoorwegmuseum – Paul van Vlijmen

Paul ban Vlijmen is de trotse directeur van het Spoorwegmuseum in Utrecht. Hij laat zien dat een museum ook gewoon leuk kan zijn. Het huidige Spoorwegmuseum is georganiseerd rondom themawerelden met daarin attracties. Toch blijft het zeker een museum, waarin de traditionele rol; beheer en behoud van historische objecten; en het bieden van publieksinformatie, een belangrijke rol speelt. Van Vlijmen beschrijft zijn formule als: ‘educatie op de bagagedrager van het vermaak. ’
Van Vlijmen kiest een duidelijk andere koers dan de meeste musea; “We willen hier vooral graag mensen ontvangen die nog nooit eerder in een museum geweest zijn. Dat is een dankbaar publiek. Die komen weer terug als ze het leuk gehad hebben. Vaak hebben die mensen een vooroordeel tegen musea; ‘saai!’. Als de nieuwkomers hier binnenkomen dan zien wij dat ze vaak drie fasen ondergaan: onzekerheid – ontdooien – enthousiast. Op die manier win je mensen voor een museum.”
Nog enkele verschillen met een traditioneel museum:

  • – het is hier een gezellige drukte
  • – het personeel baalt als er te weinig bezoek is
  • – personeel dat is opgeleid als verhalenverteller

Personeel
Personeel is een cruciale succesfactor voor het Spoorwegmuseum. Van Vlijmen weet dat de eerste indruk van iemand vaak bepalend is. Vandaar dat hij ook van zijn personeel verwacht dat zij altijd klaar zijn om de gasten gastvrij en vriendelijk te ontvangen. Op ‘de eerste indruk’ wordt het personeel nadrukkelijk geselecteerd. Een sollicitatiegesprek bij het Spoorwegmuseum kan daardoor soms al na 5 minuten afgelopen zijn.
Er wordt veel aandacht besteed aan de ontwikkeling van de vaardigheden va het personeel. Zo werd bijvoorbeeld een studiereis naar Disneyland Parijs georganiseerd; dat was niet alleen bedoeld om goede ideeën op te doen, maar ook om het groepsproces te stimuleren. Het personeel werd uitgedaagd om zelf te ontdekken wat de succesfactoren zijn.

Attractie: De Vuurproef
Afgelopen jaar werd een nieuwe attractie geïntroduceerd: De Vuurproef. Het Spoorwegmuseum bedacht de Vuurproef zelf en ontwikkelde de attractie samen met partners Illuster, House of Secrets, Jaap Verburg Ontwerp, Kloosterboer en Hulskamp. De Vuurproef vertelt op originele wijze het verhaal van twee eeuwen spoorgeschiedenis met in de hoofdrol Rutger Hauer. Daarbij wordt gebruik gemaakt van elementen uit de pretparkindustrie. Bezoekers denken te beginnen aan een rondleiding door een museumdepot maar krijgen door een verrassende wending zelf de controle over een trein. Met deze attractie bouwt Het Spoorwegmuseum het concept van ‘educatie door vermaak’ verder uit. Het Spoorwegmuseum heeft voor deze 1,8 miljoen kostende attractie de prestigieuze Thea Award ontvangen.

Meer informatie: Spoorwegmuseum Utrecht

3. Dutch Water Dreams

Dutch Water Dreams is een wildwaterbaan van olympisch niveau en indoor surfcentrum in Zoetermeer. Het is de enige kunstmatige wildwaterbaan van dit niveau in Europa. Jeremy Carlier is de marketingcoördinator van dit attractiecentrum en deelt zijn ervaringen op het gebied van klantbenadering.

Flowriders (surfen) met bijpassende adverteerders
Flowriders (surfen) met bijpassende adverteerders

Belangrijke les: Thrills of Skills?
Veel attractieparken zijn gericht op thrills, oftewel ‘Het bieden van een bijzondere ervaring.’ Dat lijkt een logische keuze. Carlier benadert de attractie ook vanuit de sport en legt uit dat de kracht ‘een bijzondere ervaring’ afneemt naarmate het publiek vaker terugkeert. In sport wordt op termijn de ‘skills’ steeds belangrijker. De motivatie om beter te worden en nieuwe vaardigheden onder de knie te krijgen blijkt voor terugkerende gasten een steeds belangrijker motivatie. Bij Dutch Waterdreams wordt daar dan ook actief op gestuurd. Na een kennismakingsdag wordt een aantrekkelijk geprijsde cursus aangeboden; vervolgens is er een strippenkaart (om te oefenen); en fans van de sport worden lid van een groep. Zo worden klanten blijvend aan het bedrijf gebonden.

Nog enkele praktische tips:

  • Laat je attractie sponsoren. De beleving van een goede attractie kan worden vermarkt. Neem daarbij zelf het initiatief en accepteer alleen partners die passen bij je product. Allen zo werkt sponsoring versterkend. Binnen Dutch Water Dreams hebben de flowriders (surfsport) andere sponsors als de wildwaterbaan buiten.
  • Social Media is een krachtig marketinginstrument. Zeker als je een activiteit biedt waar niet zo vaak gericht op gezocht wordt in Google. Social Media is geloofwaardig, gericht en persoonlijk.
  • “Alles wat je voedt groeit.” Is een uitspraak van de oprichter Tobias Walraven. Dat is ook de boodschap aan het personeel; aandacht voor je gasten is de basis voor succes.

Meer informatie: Dutch Water Dreams

indoor klimhal Ayers Rock
indoor klimhal Ayers Rock

4. Ayers Rock Zoetermeer

Buitensportbedrijven in Nederland hebben het zwaar; en ook Ayers Rock heeft te maken met lastige marktomstandigheden. Directeur Peter Hofstra: “De prijzen in de hele markt staan onder druk. De concurrenten in de markt laten hun prijzen dalen; wij proberen ze op peil te houden en meer beleving te bieden.” Afgelopen jaren is het aanbod steeds meer verschoven van echte buitensport naar recreatieve activiteiten.

Groupon
Toch laat ook Hofstra zich af en toe verleiden tot prijsacties. Via Groupon bijvoorbeeld. Wegner: “Dat doen we heel beperkt en wel met een filosofie. We hadden laatst een Groupon voor korting op boogschieten. Daar kwamen 450 personen op af; afkomstig uit het hele land. We proberen dan wel om nog een extra activiteit aan te bieden. Zo’n Groupon-actie levert daarnaast ook nog media-exposure op.”

Personeel is voor een buitensportcentrum ook van groot belang. Bij groepen gaat een instructeur met de groep mee. Ayers Rock werkt veel samen met sportopleidingen die in het pand van Ayers Rock een eigen leslokaal hebben.

Meer informatie: Ayers Rock

Deze studiereis werd georganiseerd door Pleisureworld; met deskundige begeleiding door Susanne Giesbers en Hans van Leeuwen.
Meer informatie: www.pleisureworld.nl (Hier staan ook de powerpointpresentaties van de sprekers)

Morgen volgt een verslag van Dag 2 van de studiereis met o.a. een bezoek aan Madurodam, Sprookjes Woonderland Enkhuizen, Het Dolfinarium, Super Fun Amersfoort en Dierenpark Amersfoort.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *