Strandpaviljoen onttrekt zich aan malaise in de horeca

Terwijl de horecasector tijdens de crisisjaren behoorlijk heeft ingeleverd, boekten de strandpaviljoens relatief goede resultaten. Dat blijkt uit onderzoek van Van Spronsen & Partners horeca-advies. Het aanbod van strandpaviljoens is tussen 2006 en 2010 gestegen met 6,3%. Deze groei vond voornamelijk plaats buiten de top 10 strandgemeenten.

Volgens cijfers van het Bedrijfschap Horeca en Catering telde Nederland eind vorig jaar 374 strandpaviljoens. Het laatste jaar is dit aantal met 1,4% gegroeid. Van alle nieuwe paviljoens is slechts 36% terug te vinden in de grootste strandgemeenten. Dat betekent dat maar liefst 64% hierbuiten heeft plaatsgevonden. Raken de populairste stranden te vol? En wat betekent dit voor de toekomst?

Blijvende groei, tegen de trend in
Kijkend naar de ontwikkeling van de drankensector, waar de strandpaviljoens onder vallen, en de algehele horeca blijven de strandpaviljoens het verrassend goed doen. Waar het algehele horeca-aanbod met 2% is gestegen, en de drankensector in aantal vestigingen is gedaald met ruim 3%, vormen de strandpaviljoens met een groei van ruim 6% tussen 2006 en 2010 een uitzondering.

Sterkste groei in 2007
Tussen 2006 en 2007 is het aanbod met ruim 3% gegroeid. De opvolgende drie jaren is het aantal strandpaviljoens met respectievelijk 0,6%, 1,1% en 1,4% toegenomen.

strand van Scheveningen

9 nieuwe strandtenten in Zuid-Holland
Ten opzichte van vijf jaar geleden zijn er absoluut gezien 22 tenten bij gekomen. De meeste nieuwe tenten zijn geopend in Zuid-Holland, waar er 9 bij zijn gekomen. Tevens is dit ook de provincie met de meeste strandpaviljoens; hier zijn er 147 te vinden, wat 39% van het totale Nederlandse aanbod beslaat. 33% van de strandpaviljoens (123) is in Noord-Holland te vinden.

Kustprovincies vs. niet-kustprovincies
Behalve Drenthe, is in iedere provincie een strandtent gevestigd. Maar de groei vindt nog steeds voornamelijk plaats in de kustprovincies, waar in de afgelopen vijf jaar 17 nieuwe tenten bij zijn gekomen. In de niet-kustprovincies zijn er vijf strandtenten bijgekomen.

Top 10 strandgemeenten nader bekeken
Binnen de tien grootste strandgemeenten, waar 63% (236) van alle Nederlandse strandpaviljoens is te vinden, zijn acht nieuwe tenten bijgekomen. Dit betekent dat 36% van alle nieuwe strandtenten (22) in één van deze tien gemeenten is terug te vinden. De grootste groei heeft dus buiten deze top 10 strandgemeenten plaatsgevonden. De grootste strandgemeenten raken (te) vol en hebben de afgelopen jaren nauwelijks groei in aantallen laten zien. Den Haag telt nog steeds de meeste strandpaviljoens; hier zijn al sinds 2006 65 strandpaviljoens te vinden.

Strandpaviljoens groeien in tien jaar met 56%
De totale oppervlakte van de strandpaviljoens gezamenlijk blijft groeien, en groeit procentueel gezien sneller dan het aantal strandpaviljoens. Ten opzichte van vijf jaar geleden is de totale oppervlakte gegroeid met ruim 18%, van een kleine 48.000m² in 2006 naar ruim 56.700m² in 2010. Per strandpaviljoen betekent dit een gemiddelde grootte van ruim 150m². In tien jaar tijd is de gemiddelde omvang met 56% gegroeid. Ter vergelijking een gemiddeld restaurant en een gemiddeld café, zijn in 2010 respectievelijk 150m² en 112m² groot, en deze zijn in tien jaar tijd met respectievelijk 14% en 6% gegroeid.

Omzet licht gedaald
2010 is volgens het KNMI het koudste jaar geweest sinds 1996. Toch zijn er met 90 warme dagen (maximale temperatuur warmer dan 20°c), meer warme dagen geweest dan het gemiddelde van 77 dagen; zijn er meer (27 dagen) zomerse dagen (maximale temperatuur warmer dan 25°c) geweest dan gemiddeld (22) en hebben we, volgens het gemiddelde, 3 tropische dagen gehad, met temperaturen hoger dan 30°C. Een vrij goede zomer zou je denken, maar augustus was redelijk koel, er waren minder zonuren dan gemiddeld en in deze maand was het vooral zeer nat; al met al een kwakkelende zomer dus. De zomer van 2009 verliep een stuk warmer, met iets meer warme dagen dan in 2010.

Deze kwakkelende zomer van 2010 is terug te zien in de omzet. De totale omzet van alle strandpaviljoens van 2010 bedroeg volgens het Food Service Instituut Nederland 158 miljoen, waar dit in 2009 op 159 miljoen lag. Het niveau van de gemiddelde omzet per strandpaviljoen lag in 2010 op ruim € 422.000,=, waar dit in 2009 op ruim € 430.000,= lag, een daling van bijna 2% in één jaar tijd.

Slechte invloed van het weerbericht
Het weerbericht heeft een slechte invloed op de strandpaviljoens en de komst van de strandbezoeker. Wanneer een buitje wordt voorspeld, blijven gasten vaak weg, wat funest is voor de strandpaviljoenexploitant. Maar vaak is het weer aan de kust anders dan voorspeld. Daarom hebben strandpaviljoens vaak ook webcams hangen, zodat gasten van te voren het weer kunnen checken op het strand.

Technische snufjes
Voor de nabije toekomst verwachten we een toename in technische snufjes op het strand. Zo zagen we vorig jaar Otoucho al op het strand verschijnen. Dit is een kleine handzame touchscreen waarmee aan tafel besteld kan worden, de rekening opgevraagd kan worden, spelletjes gespeeld kunnen worden, het laatste nieuws gelezen kan worden, of de gast op de hoogte gehouden kan worden van de laatste aanbiedingen. Het aanbod van deze middelen, het gebruik en het toepassen van social media, de applicatie-mogelijkheden, maar ook de rol van de leverancier zullen naar verwachting toenemen.

Strandapp. 2.0
De invloed van de moderne smartphones en mobiele telefoons zal wel de gevoeligheid van de strandgast op het weerbericht doen afnemen, wat een positieve uitwerking zal hebben op het strandbezoek. Hedendaagse technieken en ontwikkelingen zijn een goed middel om in te zetten door de strandpaviljoenexploitant. Zo is bijvoorbeeld de strandgast op de hoogte te houden van het actuele weerbericht via Twitter of Facebook. Of wie heeft de eerste beachclub-app al in ontwikkeling, met het actuele weerbericht, actuele cocktailaanbiedingen, of waarmee je helemaal je luie stoel niet meer uit hoeft, en via de app kan bestellen aan de bar…? Mogelijkheden en kansen genoeg voor de branche.

In 2014 naar 400 strandtenten
Naar verwachting zal het aanbod de komende jaren (licht) blijven stijgen. Op basis van de groei van voorgaande jaren, zal naar verwachting in 2014 de grens van 400 strandpaviljoens doorbroken worden, wat een groei van circa 7% betekent. De groei zal voornamelijk plaats vinden buiten de top 10 strandgemeenten. De strandgemeenten hebben natuurlijk ook te maken met de natuurbescherming en de staat van de kustlijn. Hierdoor geldt vaak een maximum aan aantal strandpaviljoens per gemeente of gebied, waardoor de strandpaviljoens zich verplaatsen naar overige waterrijke gebieden.

In de top 10 gemeenten zal het aantal strandpaviljoens stabiel blijven in de komende vijf jaar. Wel zal hier een verandering plaatsvinden van seizoensexploitaties naar jaarrondexploitaties. Naar verwachting zullen de jaarrondexploitaties voornamelijk in Noord-Holland en Zuid-Holland opkomen, omdat deze provincies een hogere bevolkingsdichtheid kennen, en hiermee dus een grotere achterban hebben en een groter economisch draagvlak.

Van ondersteunende functie naar doelbezoek
Hoewel de strandpaviljoens ooit zijn opgezet ter ondersteuning van het strandbezoek, hebben de strandpaviljoens een functie als doelbezoek opgebouwd. Strandpaviljoens hebben hiermee de status als volwaardige horecagelegenheid bereikt en zullen conceptueel in de nabije toekomst een nog sterker geheel vormen. Op de grote en toeristische stranden is de concurrentie dan ook groot. Sterk conceptuele concepten zullen hier dan ook de dienst uitmaken.

De strandpaviljoens worden steeds groter. Naar verwachting zullen deze in de toekomst ook blijven uitdijen. Conceptueel worden de strandpaviljoens steeds meer zo ingericht dat men minder afhankelijk van het weer is en ook bij slecht weer zijn omzet binnen weet te halen. De grens tussen een strandpaviljoen en een volwaardig horecaconcept zal ook steeds meer vervagen en hiermee een grotere concurrent vormen voor de uitgaansgelegenheden binnen de stad. Wat dat betreft fungeren stranden als perfecte feestlocatie; de bereikbaarheid is vaak goed vanwege het toeristisch karakter, er is voldoende parkeergelegenheid en kans op directe overlast is vaak kleiner dan in de stadscentra.

Dit artikel werd eerder geplaatst in Nightlife Magazine (PDF bestand)

Voor meer informatie over dit het onderzoek naar strandpaviljoens: www.spronsen.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *