Sprookjes Wonderland succesvol met low-budget strategie

Met een toegangsprijs van € 8,50 en een kopje koffie voor € 1,20 is Sprookjes Wonderland in Enkhuizen een opvallend goedkope uitzondering onder de attractieparken. Het park ontwikkelt veel van de attracties in eigen huis en heeft nog wel wat tips om de budgetten laag te houden.

Het nieuwe centrale plein

Imago en prijs
Volgens directeur Wim de Vries kleeft er ook een nadeel aan de lage toegangsprijs: “Veel mensen denken van tevoren dat het park weinig te bieden heeft als ze de prijs zien. Het is dan wel weer leuk om te zien dat het park de verwachtingen ruim overtreft.” De bezoekersaantallen zijn al enkele jaren rond de 250.000; met een hele lichte groei. Dit jaar werd er een nieuw centraal plein gebouwd en enkele nieuwe attracties. Dat heeft niet direct tot spectaculair meer bezoek geleid. Door de lage toegangsprijs zijn acties met kortingen of stuntprijzen voor Sprookjes Wonderland geen realistische optie.

Recreatie als kerntaak
Ondanks de bescheiden toegangsprijs is dit wel de belangrijkste inkomstenbron voor het park. De Vries: “Wij zijn een echt recreatiebedrijf. Veel andere recreatiebedrijven komen voort uit de horeca en binnen die bedrijven zie je dat de horeca als verdienmodel beter ontwikkeld is. Onze kernkwaliteit ligt op het gebied van recreatie en kiezen er bewust voor om andere verdienmodellen niet te ontwikkelen. Zo doen we bijvoorbeeld geen avondopeningen voor groepen in de zakelijke markt en we willen kinderen ook niet confronteren met reclame in het park.”

Doe het zelf
De ondernemers van Sprookjes wonderland doen het liefst zo veel mogelijk zelf. Zo worden de sprookjes besproken en uitgewerkt. Als er dan externe partijen aan te pas komen, dan komen die vooral uit de directe omgeving. Wim de Vries: “We hebben inmiddels een aantal locale bedrijven die helemaal snappen met welk concept we bezig zijn. Daar werken we bijzonder goed mee samen.” Een belangrijke externe leverancier is Heimo uit Duitsland. Die leveren de animatronics.  En tenslotte maakt het park dankbaar gebruik van de individuele kwaliteiten van enkele talentvolle mensen; Joop Baggen heeft als hofcomponist diverse sprookjes voorzien van liedjes en bijpassende muziek. En Cynthia Bosma heeft zich helemaal gestort op het creatief uitwerken van de decors en sprookjesfiguren. De creatieve concepten komen meestal uit de koker van het eigen managementteam.

In het tijdhuis worden vier jaargetijden-shows gegeven; volledig geautomatiseerd met animatronics

Kosten: Personeel
Een van de manieren om de kosten laag te houden is zuinig inzetten van personeel. Een mooi voorbeeld is de theatershow rond het sprookje Violinde. In de grote theaterzaal wordt op toptijden elk uur een show gepresenteerd. Doordat de show geheel met animatronics is gemaakt, kan deze door één persoon worden bediend. Het inrichten en bouwen van de show heeft 13 jaar geleden zo’n 500.000 gulden gekost. Er is geen showteam nodig met alle bijbehorende lasten, training, planning, reserve-acteurs, e.d. Dus tel uit je winst. Ook in de foodservice is gekeken waar een stukje zelfbediening kan plaatsvinden. Bijvoorbeeld met koffie- en vendingmachines.

Kosten: inkoop
Ook op de inkoop wordt het rendement gemaakt. De patatten en andere grondstoffen worden in zeer grote hoeveelheden ingekocht. Door de grote omzet kan er een goede prijs worden onderhandeld.

Winter Wonderland
Een onderdeel dat het attractiepark niet meer snel op zal geven is het jaarlijkse Winter Wonderland in de kerstperiode. Wim de Vries: “Dat is een enorm succes. In 16 sfeervolle dagen realiseren we 15% van onze hele jaaromzet. En ondanks dat we op 31 oktober sluiten, is dat wel een hele goede reden om de poorten weer een paar dagen open te zetten.”

 

Meer informatie: www.sprookjeswonderland.nl

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *