Sprookje van Pinokkio komt naar De Efteling

Na de introductie van de spectaculaire divecoaster Baron 1898 in 2015 (opent op 1 juli), krijgt De Efteling er in het voorjaar van 2016 een nieuw sprookje bij: Pinokkio.  “Het wordt een toevoeging aan het Sprookjesbos en grijpt terug op het oorspronkelijke verhaal. Dus niet de bekendere Disney-versie.” laat Fons Jurgens, voorzitter van de raad van bestuur van De Efteling, weten op radiozender BNR.

Efteling PinokkioPinokkio
Pinokkio wordt het 29e sprookje van de Efteling, waarvoor een bedrag van 2 miljoen wordt uitgetrokken. Kort na de zomer starten de bouwwerkzaamheden tussen Roodkapje en De Rode Schoentjes. Jurgens: “Verhalen en sprookjes vertellen zit in ons bloed, het is wie we zijn. De keus is gevallen op het internationaal bekende sprookje van Pinokkio, waarbij het oorspronkelijke Italiaanse verhaal het uitgangspunt zal zijn. Daarvoor hebben we contact gezocht met de Pinokkio Stichting in het dorpje Collodi in Italië. Met deze nieuwe attractie richten we ons weer op een wat jongere doelgroep.”
Bezoekers die het sprookje nog niet kennen, kunnen Pinokkio vanaf eind september al ontmoeten in het Efteling Theater tijdens de familiemusical die daar tot februari 2016 speelt.

De Efteling is niet het eerste park in Nederland dat met Pinokkio gaat pronken. Sprookjeswonderland Enkhuizen heeft ook al een bijzondere opstelling staan in haar sprookjesbos.

Interview met Fons Jurgens
In het radioprogramma ‘Zaken doen met’ geeft Jurgens niet alleen een toelichting op het nieuwe sprookje. Hij geeft ook een inkijkje in de toekomstplannen van het park. De afgelopen jaren is het bezoek uit het buitenland flink toegenomen (575.000 belgen en 150.000 Duitsers in 2014) en het buitenland zal de komende jaren voor nog meer groei moeten zorgen, met als ambitie: 5 miljoen bezoekers in 2020.
Jürgens geeft ook nog een toelichting op de investering in de Dive Coaster Baron 1898: “Dat is een investering geweest van 18 miljoen Euro. Met deze attractie wil de Efteling zich vooral beter positioneren in de leeftijdscategorie 12 – 18 jaar. Daarmee zitten we in de doelgroep waar bijvoorbeeld Walibi zich ook op richt. Intern wordt gerekend met een terugverdientijd van zo’n 5 jaar. Daarna blijven natuurlijk de onderhoudskosten drukken op een attractie.”
Een minder zichtbare investering, maar zeker zo belangrijk voor de bedrijfsvoering van de Efteling is de uitbreiding van de verblijfsaccommodatie. Het hotel en bungalowpark bieden gezamenlijk nu 2000 bedden. Dat moeten er in 2020 5000 zijn. De extra capaciteit wordt deels door De Efteling zelf gerealiseerd. Zo’n 1500 bedden worden door externen gerealiseerd.”
Ook de toekomstige uitbreidingsplannen komen aan bod. Op dit moment gaat De Efteling in gesprek met omwonenden om de uitbreiding van het park in Oostelijke richting te bespreken – richting de snelweg. De Efteling wil o.a. een eigen afslag van de snelweg realiseren. In de media komen vooral de kritische geluiden naar voren, maar volgens Jurgens ligt die mening wel wat genuanceerder: “De meeste omwonenden gunnen de Efteling deze uitbreiding wel. Wij zijn voor deze regio bovendien een grote werkgever (2500 werknemers) en mensen kunnen ok die belangen wel goed inschatten.”

Meer informatie:
www.efteling.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *