Reisadvies voor de recreatiesector

De toeristische sector, vertegenwoordigd door de ANVR, vertoont grote overeenkomsten met binnenlandse recreatiesector. De travel-trends die ANVR directeur Frank Oostdam besprak op het congres van Red Online marketing zijn veelal toepasbaar op de hele gastvrijheidssector. Oostdam gaf toe dat hij ook andersom veel leert van de gastvrijheidsaanpak in de binnenlandse verblijfsrecreatie.

Frank Oostdam
Frank Oostdam

Oostdam stelt de reissector zich flexibel moet opstellen om te overleven: “De reiswereld staat nog een aantal grote veranderingen te wachten. De snelheid van technologische ontwikkelingen, veranderend consumentengedrag en opkomst van disruptieve bedrijfsconcepten gaan het landschap van de vakantiemarkt ingrijpend veranderen.” Enkele trends die dit (nu al) tot gevolg heeft:

  • Van transactie naar interactie: Een vakantieaanbieder biedt meer dan een logistiek proces in de vorm van een boeking. Vakanties zijn emotionele producten en de customer experience staat centraal in het aanbod.
  • Er ontstaat een nieuwe definitie van toegevoegde waarde. De toegevoegde waarde zit niet langer bij de producten, maar in de meerwaarde aan ervaring die de mensen aan het product beleven.
  • Er ontstaan nieuwe functionele specialisten in de markt. De differentiatie vindt niet plaats op productniveau maar op de rol voor de markt.
  • Mensen zijn steeds ontvankelijker geworden voor nieuwe producten en ervaringen. Om een succesvol nieuw product te lanceren moet je wel begrijpen wat de consument motiveert.
  • In de overvolle vakantiemarkt is onderscheidend vermogen essentieel. Bedenk daarbij wel of jouw ‘onderscheidend vermogen’ ook relevant is voor de doelgroep die je wilt bereiken. Er vindt een verschuiving plaats in het belang van het ‘product dat je verkoopt’, naar ‘de manier waarop je je product verkoopt’.

Meer informatie:
Trendrapporten op de website van de ANVR
www.redonlinemarketing.nl: organisator van het congres op 28 november in Nieuwegein, waar ook Atilay Uslu (Corendon), Bas Hoogland (hostmanship) en Karl Gilis (seo) hun kennis deelden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *