Recreatiesector bezorgder over verzadigde markt dan over crisis

In vakblad Recreatief Totaal geven diverse partijen uit de recreatiesector hun visie op 2012. In het algemeen lijkt dat de sector zich meer zorgen maakt om de structurele verzadiging van diverse deelmarkten, dan om de gevolgen van de crisis. Investeren in kwaliteit is theoretisch de beste strategie; maar stunten met prijzen kan roet in het eten gooien.

Mark Giethoorn van CenterParcs vraagt zich af waarom er nog zoveel bungalows in Nederland worden bijgebouwd. CenterParcs doet daar in ieder geval niet aan mee en investeert vooral in exclusieve kwaliteit, extra activiteiten (toppings) en beloont vroeg boekende klanten.

Bas Hoogland van Landal ziet 2012 vooral ‘als een jaartje om op te letten’. Vooral de tweede en derdae vakantie staan onder druk; een belangrijke markt voor de bungalowsector. Zowel Landal als CenterParcs constateren wel dat de luxe huisjes altijd als eerste zijn volgeboekt.

De Floriade is dit jaar het vlaggeschip voor het toeristisch Nederland

Paul Beck, directeur van ‘De Floriade’, maar ook voormalig directeur Efteling, waarschuwt zijn branche voor een kortingenstrijd. De Floriade geeft het goede voorbeeld door maar zeer beperkt het kortingsinstrument in te zetten.

Frank Jacobs van ANWB kamperen kan aan de uitslag van de KCK Innovatie Award aflezen dat ondernemers het afgelopen jaar o.a. kozen voor investeringen in klantgerichtheid, duurzaamheid en unieke kampeerbelevenissen. Ook tentkamperen groeit weer licht.

Hans van Leeuwen van Pleisureworld benadrukt dat een crisis ook positieve kanten heeft. Bedrijven die durven te investeren in kwaliteit en authenticiteit kunnen zich in deze periode onderscheiden. Verouderd aanbod, of bedrijven die zich slecht aanpassen aan de wensen van de consument zullen van de markt verdwijnen.

Riekus Weggemans van VeKaBo Nederland is positief gestemd over de kansen van het platteland: ”De trend die dit jaar is ingezet, gericht op meer kwaliteit, zal waarschijnlijk doorzetten. Kwaliteit is leidend, niet alleen de kwaliteit van het individuele bedrijf, maar ook die van het gebied. Regiomarketing wordt steeds belangrijker.”

Arthur van Disseldorp van De Recron brengt o.a. in dat een zonnige zomer zeer welkom zou zijn; “Dat kan bijna niet slechter dan in 2011.” Recron werkt samen met De Telegraaf aan een eigen boekingsportal om het rendement van aangesloten bedrijven te verhogen.

In het Recreatief Totaal artikel wordt ook ingegaan op de gevolgen van de crisis, de gevolgen van sportevenementen en komen nog meer partijen uit de recreatiesector aan bod.

Lees het hele artikel in Recreatief Totaal

(artikel door Walter Jonker, Levend Land)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *