Receptie van de toekomst houdt de gemoederen bezig

Hoe ziet de receptie van de toekomst er uit? En is er sowieso nog wel een receptiebalie nodig op een camping of bungalowpark? De wachtrijen op de aankomstdag zijn in ieder geval een fenomeen waar zowel ondernemers als gasten niet blij van worden.

incheck bij een hotel
Zelf inchecken bij een hotel

Beleving
Aanleiding tot de discussie was een presentatie van Margreet Bleeker (Bleeker Concepts) tijdens het congres ‘Second Life’ over de toekomst van de bungalowmarkt. Daarin werden inspirerende voorbeelden van serviceplekken gepresenteerd uit de hotel- en retailwereld. Belangrijkste boodschap: In de recreatiesector ontbreekt het nogal eens aan het element ‘beleving’. De entree en receptie geven immers een eerste indruk van je bedrijf, en die moet aansluiten bij het totaalconcept. Daarin speelt niet aleen het visuele aspect een rol, maar kun je ook effectenbereiken met geur en geluid. Een trend die speelt is dat receptieruimtes steeds vaker functionele ruimtes worden die naast de ‘ontvangst’ ook nog kunnen worden ingezet voor andere activiteiten.

Rol van de receptie
De ondernemers van grote parken in de zaal waren nog niet helemaal overtuigd van ‘de nieuwe aankleding’ en vroegen zich hardop af of de rol van de receptie niet aan het veranderen is. Rolf Halverhout, voormalig eigenaar van een vakantiepark: “Als mensen bij een park aankomen dan willen ze het liefst zo snel mogelijk naar hun huisje. Met de nieuwe technieken zoals ‘thuis inchecken via internet’ en ‘automatische kentekenherkenning’ is dat ook mogelijk. Bij vliegreizen is de consument daar inmiddels al aan gewend. Nu 1) komen de mensen aan, 2) parkeren de auto voor de ingang, 3) moeten wachten bij de receptie, en 4) worden dan doorgestuurd naar hun huisje. De stappen 2 en 3 zijn overbodig en irritant. Als die incheckfunctie wegvalt bij de receptie, dan heeft dat een grote invloed op de locatie en inrichting.
Hans Oosterdijk van Landal vult aan: “De receptie was een hele belangrijke plek op het park, maar nu rol incheckfunctie afneemt, neemt ook het belang van de receptie af. Het is wel van groot belang dat je een aanspreekpunt houdt voor zaken die mislopen. Daar wil je adequaat en snel op kunnen reageren.”
Als het belang van inchecken minder wordt, dan is het ook niet meer noodzakelijk om de incheckbalie bij de entree te situeren. Die kan dan beter worden gecombineerd met de centrale voorzieningen.

Meer informatie:
www.bleekerconcepts.nl
www.pleisureworld.nl (organisator van het congres)

Eén reactie

  1. Het kan inderdaad efficiënter en CitizenM Hotel Amsterdam geeft al jarenlang het goede voorbeeld. Inchecken zonder dat er ook maar 1 persoon aan te pas komt. Heerlijk! Arriveren, aan de computer inchecken en meteen door naar jouw kamer, alle bagage dumpen, kamer verkennen en dan op pad. Geen rij, geen wachttijd maar iedere minuut is jouw eigen tijd die je optimaal kunt genieten. Ook voor de gastheer moet dit voordelen opleveren , al was het maar de reductie wat betreft personeelskosten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *