Rabobank: Onderscheidend vermogen essentieel in overvolle recreatiemarkt

In de halfjaarlijkse update van Rabobank Cijfers en trends, zijn de vooruitzichten voor de recreatiesector niet bijzonder optimistisch. Er is sprake van zeer concurrerende marktomstandigheden. Lichtpuntjes zijn er gelukkig wel: met name voor bedrijven die inspelen op trends en een unieke beleving weten te bieden. Hier onder staan de vooruitzichten voor drie deelmarkten in de recreatie:

Vakantieparken

Door internettransparantie is een blijvende prijsconcurrentie ontstaan en boeken consumenten vaker last minute. Het aantal parken is toegenomen en bestaande bedrijven breiden uit. De markt tendeert naar verzadiging, dit geldt in het bijzonder voor de uitpondingen verkavelingsmarkt. Dit veroorzaakt een druk op de prijs. Goede locaties, bijvoorbeeld aan het water, blijven perspectiefvol. Evenals lowbudget alternatieven en parken die een unieke beleving bij klanten teweeg brengen.

Meerwaarde
Dit kan door luxe en comfort, maar ook door service en gastvrijheid. We zien ook bij groepsaccommodaties een forse toename van het aanbod. Waar groepen voorheen een jaar vooruit boekten zien we nu meer lastminute boekingen. De bungalowmarkt laat grote verschillen zien. Er is vooral toekomst voor de nieuwe en bijzondere accommodaties. Ondanks toenemende concurrentie en de wisselende perspectieven voor individuele bedrijven is de verwachting dat de omzet in de totale branche stabiel blijft. Voor 2012 en 2013 wordt rekening gehouden met een lichte omzetgroei van 0-2%. De toename van buitenlandse toeristen draagt hier aan bij.

De Nederlandse consument is zeer actief online en heeft sterk de behoefte om zelf zijn vakantie te bepalen en te regelen. Internet geeft de mogelijkheid om te allen tijden spontaan te zoeken en te boeken. Vindbaarheid en toegankelijkheid van informatie zijn daarbij cruciaal. De consument is nu volledig in staat te vergelijken, reizen op maat samen te stellen en zelf inkoopvoordeel te pakken. Internet zorgt voor transparantie en 100% bereikbaarheid. Rechtstreekse verkoop is makkelijker geworden, maar recreatiebedrijven moeten wel beseffen dat het niet alleen maar zenden is. Communicatie is vandaag de dag consument gedreven en tweerichtingsverkeer (social media, reviews).
Meer informatie: Rabobank Cijfers en Trends vakantiecentra

Jachthavens

Na een aantal redelijk stabiele jaren in de jachthavensector kwam eind 2011 de bezetting onder druk te staan. De wachtlijsten werden kleiner of verdwenen en de ook omzet kwam onder druk te staan. De watersporter veroudert met als gevolg dat er een groeiend aantal eigenaren van jachten stoppen en er geen nieuwe voor in de plaats komen. Dit speelt vooral bij kajuitjachten op de grote wateren. Ook is het aanbod van ligplaatsen de afgelopen jaren te snel gegroeid zodat er een overcapaciteit is ontstaan in bepaalde gebieden. Het prijsverschil tussen 500 commerciële havens en 280 BTW-vrije verenigingshavens wordt met de invoering van het 21% tarief nog groter. De handel in nieuwe en gebruikte boten is moeizaam. De jachten worden wel goed onderhouden, omdat verkoop momenteel lastig is door het hoge aanbod en de lage vraag. Jachtservicebedrijven, al dan niet onderdeel van een jachthaven, hebben daar profijt van. Voor zowel 2012 als 2013 is de verwachting dat de omzet licht zal stijgen met 0 tot 2%.

Blijven investeren in voorzieningen
Ondanks de gemiddeld hoge bezetting van jachthavens gaat het niet bij alle bedrijven goed. Een lange adem is nodig en men dient continu te blijven investeren in extra voorzieningen, gemak en luxe. De consument wordt veeleisender. Ondernemers in de branche beseffen dit ook en er is de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in voorzieningen. De gemiddelde kwaliteit van jachthavens is toegenomen, maar het blijft lastig om dit te vertalen naar hogere tarieven en uiteindelijk hogere omzet.
Meer informatie: Rabobank Cijfers en Trends Jachthavens

Wellnesscentra en sauna’s

In tijden van crisis en stress blijft er behoefte aan ontspanning. De markt is groeiende evenals het aanbod mede door branchevervaging (o.a. van hotels). Er is sprake van schaalvergroting en toetreding van grotere wellnesscentra. Kleinere centra hebben het moeilijk(er). De tendens die reeds in 2011 zichtbaar was dat bezoekers hun uitgaven beperken zet nog steeds door. De gemiddelde besteding staat onder druk, waarbij minder uitgegeven wordt aan onder meer horeca en schoonheidsbehandelingen. Vanwege de combinatie van afnemende bestedingen en groeiende markt zal de brancheomzet stabiel blijven, circa 0-2 % omzetgroei. Om je te onderscheiden in deze markt, die gekenmerkt wordt door het toegenomen aanbod (dreigende verzadiging), is blijvend vernieuwen en innoveren een must. Oog voor hygiëne blijft belangrijk.

Professionele ondernemers gevraagd
Door de opkomst van grotere fullservice-wellnesscentra is het aanbod sneller gestegen dan de vraag. Dit leidt tot spanningen in de branche. De wellnessbranche blijft weliswaar een groeibranche, maar de concurrentie is flink toegenomen. Ondernemers moeten onherroepelijk een professionaliseringsslag maken om voldoende toekomstperspectief te houden. De bedrijven moeten blijven vernieuwen, waarbij telkens weer gezocht wordt naar een nieuw “wow-effect”, hetgeen extra bezoekers moet trekken.
Meer informatie: Rabobank Cijfers en Trends Wellnesscentra en sauna’s

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *