Promoted Pins, Pinterest advertenties?

Vorige week deed Ben Silbermann, CEO & Co-Founder van Pinterest, via de Pinterest blog en per e-mail een lang verwachte en belangrijke aankondiging. Pinterest gaat testen met ‘Promoted Pins’, oftewel Pinterest advertenties. Ook Pinterest wil geld gaan verdienen om de toekomst van het platform veilig te stellen. Wat gaat dat betekenen voor pinners? Zal het de beleving van Pinterest aantasten? En welke mogelijkheden brengt dit bedrijven? Ik vertel je er graag meer over!

pinterest‘Promoted Pins’?
Gedurende de test zullen van een beperkt aantal bedrijven pins worden uitgelicht, zoals Pinterest dat noemt. Hoe dat er precies uit zal zien, is nog niet duidelijk. Pinterest zegt expliciet dat het niet zal gaan om advertenties (keuze van woorden denk ik dan…).

De Promoted Pins zullen stijlvol, relevant en interessant zijn. En ze zullen verbeterd worden op basis van de feedback die Pinterest van pinners ontvangt. Verdere uitleg over wat dit betekent lees je hieronder in een fragment uit de verstuurde e-mail over de Promoted Pins.:

“Nu denken jullie vast: “Nou, mooi… daar komen de advertenties.” We staan erop dat die er niet gaan komen. Hoewel we nog niet alles zeker weten, kan ik je in ieder geval het volgende verzekeren: de uitgelichte pins worden…

  • Stijlvol — Geen flitsende banners of pop-ups.
  • Transparant — We laten je altijd weten of iemand heeft betaald voor wat je te zien krijgt of waar je het te zien krijgt.
  • Relevant — De uitgelichte pins gaan over dingen waar je interesse in hebt, zoals een heerlijk recept of een modieus jasje.
  • Verbeterd op basis van jouw feedback — Blijf ons vertellen wat je van dingen vindt. Zo kunnen we ze alsmaar beter maken.”

Wanneer zie je ‘Promoted Pins’?
De uitgelichte pins zullen als eerste verschijnen in de zoekresultaten van zoekopdrachten en op de categorie pagina’s. Pinterest geeft zelf het volgende voorbeeld:

‘Je kunt bijvoorbeeld pins over leuke pakjes in een webwinkel tegenkomen als je zoekt op “Sinterklaas”.’

Testperiode
Pinterest benadrukt dat het gaat om een test. Op dit moment wordt er door de bedrijven, waarvan de pins uitgelicht worden, nog niet betaald. Pinterest wil vooral feedback van pinners ontvangen over hoe zij deze uitgelichte of Promoted Pins ervaren. Slim, je wil natuurlijk je enthousiaste pin fans niet kwijtraken…

Mogelijkheden voor bedrijven
Een dag na de aankondiging van de test, ontving ik nog een e-mail van Pinterest. Nu gericht aan contactpersonen van Pinterest bedrijfsaccounts. In deze mail wordt dezelfde test aangekondigd en uitgelegd dat Pinterest met de feedback die ze krijgt, tools gaat bouwen, zodat bedrijfsaccounts deze uitgelichte pins kunnen gaan gebruiken.

Je kunt je via een link in deze e-mail als bedrijf aanmelden bij Pinterest om op de hoogte te worden gehouden van de ontwikkelingen rondom de uitgelichte pins. Mocht je deze link niet ontvangen hebben, dan kun je je alsnog aanmelden via een online formulier op de business pagina van Pinterest.

Promoted-Pins-aangekondigd-Pinterest-advertenties-2
aanmeldpagina

Van verschillende mensen heb ik inmiddels begrepen dat ze via e-mail een uitnodiging hebben ontvangen om deel te nemen aan de test met ‘Promoted Pins’. Mooie kans!

Nieuwsgierig!
Ik heb nog geen Promoted Pins of foto’s van deze pins gespot. Ik ben wel heel benieuwd naar hoe ze er uit zullen zien! Als je er één ziet, laat het mij en alle lezers van deze blog weten door de url van die pin in een reactie onder deze blog te delen. Als ik er één spot, zal ik hem zeker als aanvulling op dit bericht plaatsen.

Wat vind jij?
Zelf ben ik niet verbaasd over deze ontwikkeling. Dit zat er al lang aan te komen.

Als pinner hoop ik dat Pinterest precies gaat doen wat ze zegt dat ze gaat doen met uitgelichte pins. Ik zit niet te wachten op pins die me ‘opgedrongen’ worden. Ik hoop dan ook zeker dat ze niet te ‘flashy’ zullen zijn en dat ze in aantal beperkt zullen blijven.

Zakelijk gezien, biedt dit enorme kansen. Je lijkt invloed te krijgen op hoeveel, hoe vaak en wanneer pinners jouw pins gaan zien. Vooral op plekken waar ze op zoek zijn naar jouw product of dienst. Namelijk in een zoekopdracht of op een categorie pagina. Daarnaast wil Pinterest dit op een passende manier gaan realiseren, die pinners niet afschrikt. Dat kan de effectiviteit van de uitgelichte pins alleen maar ten goede komen.

Met dank aan:
Suzanne Wartenbergh, Pinterest Expert

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *