Prijzenoorlog in de dagrecreatie

In de recent verschenen branchemonitor van de Rabobank wordt de situatie in de markt voor dagrecreatie beschreven: Daarin woedt momenteel een ongekende strijd om de klant. Het toenemende aanbod en een consument die de hand op de knip houdt, leiden tot een forse prijzenoorlog.

toverland
Attractie in Toverland

De Rabobank ziet als uitdaging voor de sector om te blijven vernieuwen en investeren, terwijl marges onder druk staan. Een jaar niet geïnvesteerd in attracties, nieuwe concepten of andere onderscheidende vormen van beleving, resulteert onherroepelijk in een daling van bezoekersaantallen.

Perspectief
Ten opzichte van 2013 zal de totale vraag komend jaar slechts licht stijgen (marktvolume: + 1,0%). Ondanks deze stijging blijft de markt een vechtersmarkt. De afgelopen jaren is het aanbod van vrijetijdsbesteding namelijk substantieel toegenomen. Door jaren van hoogconjunctuur zijn er tientallen pret- en themaparken, dierentuinen, musea, bioscopen, kartbanen en nog veel meer vormen van vertier bijgekomen. Maar inmiddels heeft de consument minder te besteden en leidt internettransparantie tot stevige prijsconcurrentie. Consumenten sturen daarbij actief op kortingen.

Korting
Inmiddels is de vraag niet meer óf de bezoeker korting krijgt, maar hoe hóóg de korting is. De combinatie van ‘stabiele vraag’ versus ‘toegenomen aanbod’ zorgt voor prijserosie, en dus een neutraal sentiment voor 2014.
Stijging bezoekers De prognose voor de komende drie tot vijf jaar blijft neutraal. Positief is dat het aantal bezoekers elk jaar stijgt. De Nederlander gaat namelijk van oudsher graag een dagje weg. Ook het bedrijfsleven vraagt structureel naar teambuildingactiviteiten en dagjes uit. Die vraag moet wel over meer aanbieders verdeeld worden, wat leidt tot permanente prijsdruk. Tegelijkertijd is het de uitdaging om de consument continu te verrassen met nieuwe attracties en events. Succesvolle ondernemingen hebben een heldere positionering, spelen in op de behoefte(n) van hun klant en weten dit ook goed in de markt te zetten. Het strak sturen op omzet, kosten en productiviteit is essentieel om te overleven. Om toekomstperspectief te houden zijn professioneel management en onderscheidend vermogen dan ook de voornaamste succesfactoren.

Trends

  • • Integratie dag- en verblijfsrecreatie
  • • Schaalvergroting en toenemende ketenvorming
  • • Toenemende aandacht voor de zakelijke markt
  • • Toenemende kortingsacties

Kansen & Bedreigingen

  • • Het creëren van een bijzondere herinnering is een must voor het realiseren van herhaalbezoeken; dit kan door het ontwikkelen van unieke concepten en nieuwe vormen van beleving.
  • • Inspelen op de toenemende vergrijzing; senioren hebben meer te besteden en meer vrije tijd.
  • • Toename van service en kwaliteit, met name door te investeren in het opleidingsniveau van personeel, en door faciliteiten beter toegankelijk te maken.
  • • Aanwezigheid op internet en social media is een vereiste; dagrecreatie met een multimediaal en interactief karakter trekt meer bezoekers.
  • • Dagrecreatie ontwikkelt zich steeds vaker tot een totaalconcept voor het hele gezin, met diverse vormen van entertainment, attracties en overnachtingsmogelijkheden.
  • • Investeringen in nieuwe attracties worden steeds duurder, terwijl de productlevenscyclus juist korter wordt.
  • • Consumentenbestedingen zullen in 2014 nog steeds dalen, pas in 2015 wordt een herstel verwacht.
  • • Toenemende verzadiging van de markt en branchevervaging.

Met dank aan: Martijn Rol, Sectormanager Horeca en Recreatie, Rabobank

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *