Passie, visie en samenwerken succesfactoren in de dagrecreatie

Wat hebben succesvolle projecten en bedrijven in de dagrecreatie gemeen: passie en visie, gedragen door het hele bedrijf en het delen van kennis en informatie met je collega’s. Tijdens de studiereis ‘The Big 5’ van Pleisureworld trokken ‘concurrenten’ twee dagen met elkaar op, samen werkend aan een nog betere kwaliteit van de dagrecreatie.

Een uitgebreider verslag volgt later op deze website. Hierbij alvast de highlights van deze studiereis langs toppers in de dagrecreatie:

Koffiebranderij Peeze; duurzaamheid en marge

–          Duurzaamheid speelt een steeds belangrijker rol in de bedrijfsvoering. Op het gebied van koffie zorgt Peeze voor een duurzame invulling.

–          Koffie en thee zijn producten met de hoogste marge in de horeca. U kunt de verkoop stimuleren door iets bijzonders van deze producten te maken. Een theesommelier, koffie-varianten en ‘het verhaal achter de koffie helpen daarbij.”

www.peeze.nl

 

Een gedreven Alex van Hooff deelt kennis met zijn collega's

Burgers’ Dierenpark; Een park moet je samen beleven

Directeur Alex van Hooff vaart zijn heel eigen koers. Opvallende opmerking: “Wij hollen niet aan achter de trend van digitalisering. Ik zie dat deze nieuwe applicaties zorgen voor nog meer individualisering. Wij willen graag dat mensen samen van een leuke dag genieten. Als er applicaties op de markt komen waarvan je samen kunt genieten, dan gaan wij wellicht ook overstag.”

www.burgerszoo.eu

 

Tivoli: Keuzes maken zorgt voor succes

Het restaurantgedeelte is sinds kort alleen geopend voor parkbezoekers. Daarmee laat Tivoli een deel van de omzet lopen van bijvoorbeeld mensen op fietstocht. Toch pakt deze bewuste keuze tot nu toe goed uit. De doelgroep van parkbezoekers (veelal met kleine kinderen) ervaart het restaurant nu als een veel veiliger en gezelliger omgeving.

www.parktivoli.nl

 

Toverland; goed luisteren naar je gasten

Topattracties zijn de trekpleister, maar water blijft kinderen altijd boeien

In relatief korte tijd heeft  ‘Toverland’ zich ontwikkeld tot een grote speler in de Nederlandse attractiemarkt; het grootste indoor pretpark van Europa! Als we Caroline Maassen horen praten over de succesfactoren, dan klinkt het allemaal zo logisch.

–          We zijn regelmatig op bezoek bij andere parken en kijken dan ‘on-the-spot’ waar kinderen van nature gaan spelen.

–          Hoe richt je een succesvol park in voor schoolkinderen van 4 tot 12 jaar? We hebben het de kinderen zelf gevraagd. Ouders (de beslissers) letten weer op heel andere aken, zoals schoon, veilig en goede horeca.

De zakelijke markt is een nieuwe markt voor Toverland. De zakelijke events vinden vooral plaats op tijden dat het park anders gesloten zou zijn. Dat levert dus snel rendement op.

www.toverland.nl

 

Kabelbaan gaat open in het weekend van 16 april voor een preview van de Floriade

Floriade 2012; kansen voor de hele regio

Paul Beck vroeg zich in het begin wel af hoe je het product  ‘Tuinbouw’ kon omvormen tot een toeristische attractie. Inmiddels wordt er druk gebouwd aan het terrein van deze wereldtentoonstelling in 2012, dat naast een overzicht van tuinbouw ook alle elementen bevat voor een bijzonder dagje uit. Beck weet als voormalig directeur van de Efteling dat ook gastvrijheid daarbij een belangrijke rol speelt.

Het is een tijdelijke tentoonstellin.g De Floriade werkt daarbij nauw samen met horeca en toeristische bedrijven in de hele regio. Het is uiteindelijk de bedoeling dat zij ook na de tentoonstelling blijven profiteren. Dat kun je realiseren door je gasten in 2012 en geweldige tijd te bezorgen, waardoor zij zelf terugkeren en reclame gaan maken voor deze, nog relatief onbekende, regio rondom Venlo.

www.floriade.nl

 

Efteling; blijft ontwikkelen

Efteling Bosrijk Poortgebouw; buitenzijde is meer gethematiseerd als de inrichting van de kamers

De studiereis streek na dag één neer in Efteling Bosrijk. Hier liet de Efteling zien dat zij naast hun dagattractie ook een visie hebben op verblijfsrecreatie. De beleving van De Efteling is doorgetrokken naar het vakantiepark. In de huisjes gebeurt dat vooral door te letten op details. Want qua comfort zijn de huisjes en appartementen ‘gewoon’ van deze tijd. Een klaas vaak slaapmuts en een poster van Klaas Vaak zijn eigenlijk de enige sprookjeselementen in de sfeervolle verblijven. Aan de buitenkant waan je jezelf wel weer in een andere wereld.

www.efteling.com

Dit was een verslag van een (drukke) dag 1.  Met dank aan www.pleisureworld.nl

De volgende studiereis staat alweer op het programma op 19 juni; dan vertrekt een ondernemend gezelschap voor een lang weekend naar Europa Park voor een kijkje achter de schermen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *