Nederlander drinkt steeds meer koffie

Het nationaal frisdrankenonderzoek, dat gisteren werd gepresenteerd geeft een overzicht van de favoriete Nederlandse drankjes. Wat klokte men in 2010 gemiddeld weg; 150 liter koffie, 102 liter frisdrank, 96 liter thee, 72 liter bier en 60 liter melk.

Opkomst van bijzondere koffiesoorten heeft ongetwijfeld invloed op de consumptie. Foto genomen bij koffie Peeze.

Vooral koffie zit in de lift. De consumptie groeide van 141 liter in 2006 naar 150 liter in 2010. De bierconsumptie liep terug van 77,4 liter in 2006 naar 72 liter in 2010. Frisdranken, sappen en watertjes blijven al jarenlang redelijk stabiel in de verkoop. Cola heeft daarbij veruit het grootste marktaandeel; 62% van alle frisdranken. Ongeveer 1/3 van de drankjes verkochte is een light product. Ook dat aandeel is al langere tijd stabiel.

Meer informatie: www.fws.nl

Eén reactie

  1. Goed nieuws. Merk ook in mijn directe omgeving dat kwaliteit steeds belangrijker wordt en koffiedrinken meer aandacht krijgt. Niet even snel een simpele Senseo, maar verse koffiebonen, verschillende koffiessoorten en -smaken proberen etc.

    En nu zou het nog mooi zijn als de prijzen van koffie gaan dalen. Die zijn het afgelopen jaar fors gestegen. Maar volgens de kenners is het einde van de prijsstijgingen nog niet in zicht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *