Meer museumbezoek in 2013

In 2013 is het museumbezoek in Nederland fors gestegen. Dat blijkt uit een inventarisatie door NRC Handelsblad. De grote groei is (deels) afkomstig van enkele musea die in 2013 heropenden; waaronder het Rijksmuseum en het Stedelijk Museum in Amsterdam.

Rijksmuseum Amsterdam
Rijksmuseum Amsterdam

Groei door heropeningen
Het Rijksmuseum zag het aantal bezoekers toenemen van 900.000 in 2012 naar 2,2 miljoen in 2013. Op 13 april 2013 werd het verbouwde museum officieel geopend. Daarvoor was er een klein deel van het museum geopend. Met de 2,2 miljoen bezoekers is het Rijksmuseum meteen de tweede grote (betaalde) attractie van ons land, na de Efteling (4,2 miljoen bezoekers in 2012 volgens de Respons Dagattractie Monitor.)
Een andere opvallende stijger was het Stedelijk Museum, die ook een grote verbouwing achter de rug heeft. Hier groeide het bezoek van 300.000 in 2012 naar 700.000 in 2013.
Nu is in het overzicht op NRC.nl ook duidelijk dat nieuwe attracties of heropeningen altijd meer bezoek trekken. Een voorbeeld is het scheepvaartmuseum dat in 2012 profiteerde van de vernieuwingen. Zij moesten dit jaar een stapje terug doen (330.000 bezoekers t.o.v. 430.000 in 2012)

Musea zijn goed vertegenwoordigd in de top-50 van Nederlandse dagattracties volgens de Respons Evenementen Monitor. In 2013 zullen zij nog prominenter in de lijsten verschijnen. In 2012 was een bezoekersaantal van 300.000 nog voldoende om (net) in de top-50 terecht te komen.

Meer informatie: www.nrc.nl

Musea en de recreatiesector
Zoals blijkt uit bovenstaande cijfers, trekken musea steeds meer publiek. Daar kunnen bedrijven uit de gastvrijheidssector op inspelen; bijvoorbeeld door combinatie-arrangementen aan te bieden. Wie daarin echt succesvol wil zijn moet méér doen dan alleen een arrangementje ‘bed en museum’ aanbieden. Bijvoorbeeld door hier op in te spelen met een creatieve culturele invulling.
Musea besteden ook steeds meer aandacht aan de attractiewaarde (naast de rol als kennis- en behoud-organisatie), en schuiven daarmee steeds meer de kant op van dagrecreatiebedrijven. Voorbeelden van musea met een hoge attractiewaarde zijn o.a. het Spoorwegmuseum, Wetenschapsmuseum Nemo of het Scheepvaartmuseum Amsterdam (met veel interactieve attracties). Een ander (succesvol) buitenbeentje is de Amsterdam Expo, die blockbusters naar Nederland haalt, maar geen eigen collectie beheerd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *