Manifest voor Europese attractiesector toegelicht in Europees Parlement

De attractiesector in Europa wil een vuist maken richting de Europese en nationale politiek. Daarvoor presenteerden zij tijdens de EAS in Amsterdam een manifest waarin de belangen van de sector helder op een rijtje werden gezet. Vertegenwoordigers van IAAPA Europe hebben dit manifest nu ook aan politici in Brussel kunnen toelichten.

manifestoGroeien en investeren
In het manifest staat een lijst van acht uitdagingen, waar we op deze website al eerder aandacht aan hebben besteed: Verlanglijstje attractiesector voor Europese politiek. Er worden ook oplossingen aangereikt, die ervoor kunnen zorgen dat parken en attracties kunnen groeien, investeren en meer toeristen aantrekken wat ook ten goede zal komen aan de Europese economie. Op dinsdag 4 november werden in Brussel deze wensen nog eens toegelicht aan enkele leden van het Europese parlement waaronder Andreas Schwab MEP, Wim van de Camp MEP en Lambert van Nistelrooij. Een dag eerder ging de nieuwe Europese Commissaris, Elżbieta Bieńkowska, aan de slag. Zij is de komende vijf jaar verantwoordelijk voor toerisme.

Beperkte groei Europa
Mondiaal gezien blijft het internationale toerisme in Europa achter bij andere regios. Attractieparken kunnen volgens Karen Staley, vice-president van IAAPA Europe een tegenwicht bieden aan deze trend: ‘Als politici met toerisme en vrije tijd bezig zijn, dan zullen ze daarbij vaker aan attractieparken moeten denken. Onze leden trekken immers grote aantallen bezoekers en zorgen voor enorme werkgelegenheid en omzet in Europa’.

De bijna 150 miljoen bezoekers van de attractieparken per jaar zorgen samen voor zo’n 10 miljard Euro directe en indirecte bestedingen. Dat geld blijft ook in Europa aangezien veel leveranciers van attracties in dit werelddeel gevestigd zijn. IAAPA Europe gelooft dat de bijdrage nog groter kan zijn als het ondernemingsklimaat voor de parken verbetert. Staley: ‘Als de politiek de groei-potentie van onze sector onderkent dan is er de komende vijf jaar op een aantal gebieden nog veel werk te verrichten’.

BTW vraagstuk
Een van deze uitdagingen is het BTW-tarief voor attractieparken. Dit is sinds 2007 met meer dan 20% gestegen (van 12,7% naar 15,3%), terwijl deze voor andere producten/diensten met slechts 8% is toegenomen. In zijn presentatie zei Pelle Johannisson van de Liseberg Group uit Zweden het volgende: ‘Onderzoek door IAAPA Europe toont aan dat een verlaging van de BTW een win-win-situatie oplevert voor de parken én de overheden. Het heeft een positieve impact op werkgelegenheid, investeringen , maar ook op de belastinginkomsten’.
Het belangrijkste punt op de agenda blijft de veiligheid in de sector. Miikka Seppälä, CEO van attractiepark Särkänniemi in Finland hield een pleidooi voor een verhoging van de standaarden uit 2004 door de overheden: ‘De veiligheid van onze gasten is onze top-prioriteit en we willen dat dit ook het geval is bij de politici! De industrie in Europa loopt vooruit op de bestaande EN-standaard en we vragen de overheden deze op te voeren naar ons niveau’.
In het manifest komen nog een aantal andere punten aan de orde: eerlijke competitie tussen publieke en private sector, integraal toerismebeleid, aandacht voor specifieke arbeidsmarkt van de attractiesector, toegankelijkheid voor mensen met een handicap, duurzaamheid en bevordering van innovaties in de sector.

Bron: persbericht IAAPA Europe

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *