Likes scoren is belangrijk voor Millennials op vakantie

Millennials vinden enthousiaste reacties van vrienden op vakantiefoto’s net zo belangrijk als de reiservaring zelf. Reizen wordt onder deze ‘digital native’-generatie belangrijker geacht dan het bezit van een eigen huis en auto. Ze oriënteren zich continue op reismogelijkheden, willen graag een authentieke reiservaring en leven zoals de lokale bevolking leeft. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Millennial Traveller Report’ van Expedia, één van ‘s werelds grootste full-service online reisorganisaties, in samenwerking met Future Foundation. Dit onderzoek geeft inzicht in de reistrends en het reisgedrag van de millennials, een generatie die geboren is tussen 1981 en 2000.

likeBijhouden ‘travel bucket list’
De waarde die millennials hechten aan reizen is ongekend groot. Ze investeren liever in een mooie reis, dan in een huwelijk of het kopen van een huis en een auto. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat deze doelgroep opgegroeid is met internet en social media, en daardoor een grotere verbondenheid voelt met de wereld dan andere generaties. Een trend onder deze jongeren is het maken van een ‘travel bucket list’. Bij het kiezen van de bestemmingen op deze lijst blijkt social media in vergelijking met andere generaties een zeer invloedrijke bron (42 procent). Daarnaast blijken nabije contacten (vrienden, familie), andere consumenten (review sites, travel blogs) en experts (reisorganisaties) van invloed. Gemiddeld worden er 3,7 bronnen geraadpleegd voordat er een reis wordt geboekt – dit is meer dan bij iedere andere generatie.

Authentieke reiservaringen
Twee op de drie millennials zijn op zoek naar authentieke reiservaringen. Het ontdekken van verborgen parels en leven als een local zijn belangrijk, echter moet de reiservaring wel erkend worden door hun sociale netwerk. Eén op de drie millennials geeft aan dat vrienden die enthousiast reageren op hun vakantiefoto’s net zo belangrijk zijn als de authentieke reiservaring zelf, in vergelijking met 24 procent onder andere generaties. Daarnaast hebben millennials een aversie tegen risico’s die aan het reizen verbonden zijn. Ze vinden het van belang dat de reiservaring geverifieerd is door hun netwerk, want ze willen niet het risico lopen dat de reis tegenvalt. Ook is 59% bewust bezig met zijn/haar veiligheid tijdens de reis. Mogelijk is deze risicomijding de reden voor het raadplegen van vele bronnen voordat er een reiskeuze wordt gemaakt.

Persoonlijke data = personalisatie
Uit het onderzoek van Expedia blijkt verder dat de gemiddelde millennial bereid is persoonlijke informatie te delen in ruil voor een gepersonaliseerd aanbod. Zevenenzeventig procent ziet hier waarde in, in vergelijking met 64 procent onder de niet-millennials. Bovendien is 45 procent bereid persoonlijke data te delen met reisagenten voor speciale aanbieden en kortingen. Om een authentieke reiservaring te krijgen, wenst 80 procent een service die aanbevelingen doet op basis van budget en persoonlijke voorkeuren.

Technologie lost alles op
Deze generatie gelooft verder dat technologie reizen gemakkelijker maakt. Zo is zestig procent geïnteresseerd in reizen met wearables om bijvoorbeeld notificaties tijdens de reis te ontvangen. Daarnaast wil 68 procent gebruik maken van een slimme reiskoffer die te traceren is met de smartphone. Om nieuwe reisbestemmingen te ontdekken wil vijftig procent van de onderzochte millennial-generatie Virtual Reality gebruiken om alvast rond te kunnen kijken op het aanstaande vakantieadres. Technologische reisgadgets zijn dus zeer gewenst.

René Nieuwmans, Head of Commercial Benelux bij Expedia, over de bevindingen van dit onderzoek: “Millennials hebben een enorm verlangen om hun leven te verrijken met reizen. Ze zijn op zoek naar sociale bevestiging en raadplegen veel bronnen om tot hun ultieme droomreis te komen. Dit type onderzoek geeft veel inzicht in hoe we onze technologie kunnen inzetten voor de consument van nu en de toekomst. Bij Expedia profiteren we van onze krachtige data en deze inzichten om een bijpassende, gepersonaliseerde reiservaring te kunnen bieden. Zo spelen we bijvoorbeeld met onze tool Scratchpad in op de individuele reisbehoefte en nemen we met handige notificaties via de Expedia app een stukje vakantiestress weg, zodat reizigers kunnen genieten van een onvergetelijke reiservaring.”

Meer informatie: Millennial Traveler Report (pdf)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *