Landal Greenparks scoort op social

(Door: Coosto) Vakantieparken in Nederland blijven populair. Hoewel velen tijdens de zomermaanden kiezen voor een vakantie in het buitenland, toont een social media analyse dat de afgelopen jaren in de zomer extra veel werd gesproken over vakantieparken. Ook deze zomer zien we weer een toename in het aantal berichten. Daarom in deel 3 van het vierluik ‘Augustus Travelmaand’: vakantieparken.

Voor dit overzicht heb ik gebruik gemaakt van dit lijstje met 20 vakantieparkketens. Ik heb gemeten vanaf 1 februari tot en met 31 juli.

Landal veruit het meest besproken
Het meest besproken vakantiepark op social media is (met afstand) Landal Greenparks. Landal heeft in Bas Hoogland een commercieel directeur die erg actief is op Twitter en veel buzz genereert.

vakantieparken 2Ook zijn aangekondigde afscheid leverde wat buzz op. Hoewel zijn inspanningen zorgen voor een mooi aandeel in de activiteit, wordt Landal ook het meest besproken als je zijn inspanningen uitsluit. Landal is dus het vakantiepark met de grootste naamsbekendheid: het is hun eigen verdienste dat zij zoveel worden besproken.

Na Landal Greenparks wordt Center Parcs het meest besproken, gevolgd door Roompot. Waar de activiteit bij Center Parcs heel stabiel is, heeft Roompot de buzz vooral te danken aan de hoge activiteit op 12 juli: Roompot riep namelijk in een actie mensen op om Roompot te noemen in een reactie. Droomparken en Oostappen complementeren de top-5. Let wel, de crisis bij Oostappen was toen nog niet aan de gang.

Landal ook het meest sociaal
vakantieparken 3bAls ik het social media beleid van de vakantieparken kritisch bekijk, voert ook hier Landal de ranglijst aan. Los van het feit dat zij een enorm actieve commercieel directeur hebben en de grootste fanbase bezitten (meeste volgers en likes), heeft Landal ook de meeste berichten verstuurd via social media. Niet alleen eigen content, ook enorm veel reacties. Niet alleen standaard webcare-reacties, ook meedenkende reacties. Tevens stimuleren ze actief dat gasten content delen. Hierbij enkele voorbeelden van goede posts van Landal Greenparks:
https://www.facebook.com/Landalnl/photos/a.174260129264548.41060.162901220400439/734628103227745/?type=1


https://www.facebook.com/Landalnl/photos/a.174260129264548.41060.162901220400439/768434219847133/?type=1

Ook Roompot is erg actief, met name op Facebook staan zij veel in contact met hun fanbase (zowel na een klacht als na een compliment). Ze brengen hun nieuws op ludieke wijze en ze publiceren geslaagde winacties. Hogenboom verstuurt na Landal en Roompot de meeste berichten via social. Ook zij maken goede content en zorgen voor interactie (zie onder deze foto). Center Parcs en RCN Vakantieparken hebben ook een actief beleid met leuke content én webcare.

Tegenover deze goede voorbeelden staan ook vakantieparken waar voldoende ruimte is voor verbetering, zoals Oostappen. Op de volgende tweets (12345), waarin de naam Oostappen staat + #fail wordt niet gereageerd. Net als op onderstaande berichten:

Conclusie
De verschillen tussen de vakantieparken zijn groot, maar de meeste parken hebben hun social media goed op orde. Landal Greenparks steekt er bovenuit, mede door hun eigen actieve social media gebruik. Heb jij ervaringen met social media gebruik door vakantieparken? Ervaar je hetzelfde als de statistieken aantonen? Ik hoor het graag!

Met dank aan:
Rens Dietz, www.Coosto.com, oplossingen voor webcare

2 reacties

  1. twitter en facebook scoren landal hoog. Maar op facebook komt oostappen met aantal likes toch onder landal. daarna pas de rest. Valt me deze zomer op dat mensen heel veel hameren op slechte reacties naar oostappen. Wij waren er deze zomer en was echt erg leuk! Zoveel mensen die wel positief waren maar daarover hoor je niets. Erg jammer. Landal ook ooit geweest en ook goed.

  2. Ik heb astma en verzoek huisje voor 1 maand huisdiervrij. Ik krijg een huisje waarin wél huisdieren mogen. Ben daar niet blij mee, en verzoek (en wil ik desnoods extra betalen) om grondige schoonmaak.
    In huisje aangekomen: borden staan niet afgewassen in de kast, kasten zijn vies en vet. Op de grond liggen haarpinnen en in de badkamer een valse wimper. Afzuigkap is vet, magnetron niet schoongemaakt en in de oven zitten de etensresten zo aangekoekt dat het niet schoon te krijgen is.
    De slaapkamer ruikt naar hondenpies.
    Na 1 dag staat er op het scherm van mijn laptop een dikke laag stof!
    De stoelen in de huiskamer zijn aangevreten door beesten.
    De badkamer stinkt naar riool, en uit de afvoer komen beestjes gekropen.
    De kastjes in de keuken zijn vet, zo ook de lampenkappen boven de eetkamertafel.
    Ik betaal meer dan 2300 euro voor 1 maand “luxe” bungalow en ook een bedrag voor de eindschoonmaak.
    Normaal ligt er een briefje van de schoonmaker op tafel, in dit geval niet.
    Conclusie: er is niet schoongemaakt.
    Ik heb inmiddels dusdanig last van mijn astma dat ik volgende week een afspraak in het ziekenhuis heb moeten maken.
    Bij de receptie van Landal Duc de Brabant wordt onbeschoft gereageerd. Als ik niet tevreden ben moet ik maar ergens anders heen gaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *