Lancering internationale watersportcampagne Holland

Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) lanceert samen met de Nederlandse watersportprovincies, Friesland, Zeeland, Zuid- en Noord-Holland, Flevoland en de HISWA Vereniging de nieuwe internationale watersportcampagne ‘Holland. Waar het water je beweegt’. Dit gebeurt dinsdag 1 maart, tijdens de opening van het vaarseizoen bij de HISWA te Water in aanwezigheid van onder andere staatsecretaris Bleker van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie.

Zeilen in Spaarndam / foto: NBTC

1,2 miljoen watertoeristen in Nederland

Voor ruim 1,2 miljoen mensen is waterrecreatie de reden om in Nederland een vakantie door te brengen. Ongeveer 470.000 buitenlandse gasten en circa 754.000 Nederlanders vierden in 2009 hun vakantie op het water. Gezamenlijk leverden ze in dat jaar circa 230 miljoen euro op voor de Nederlandse economie.

Samenwerking watersportpartijen

Het NBTC nam het initiatief voor de campagne in opdracht van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw & Innovatie en naar aanleiding van het Algemeen Overleg Toerisme en Recreatie in de Tweede Kamer in december 2009. Om deze campagne op te starten zocht het NBTC samenwerking met relevante watersportpartijen in Nederland zoals de watersportprovincies en de HISWA Vereniging.

Investering

Voor de watersportcampagne is ruim 6 ton bijeengebracht waarvan 275.00 euro wordt geïnvesteerd door het NBTC. De deelnemende of investerende watersportprovincies zijn Friesland, Zeeland,  Zuid-Holland, Noord-Holland en Flevoland. Daarnaast investeert de HISWA Vereniging vanuit het waterrecreatie bedrijfsleven. Meer informatie is vanaf 1 maart te vinden op www.watersport.holland.com.

Toerisme, de banenmotor

Toerisme en recreatie is een belangrijke sector voor de Nederlandse economie: in 2010 zorgde de sector voor zo’n 35 miljard euro aan bestedingen door binnen- en buitenlandse bezoekers. Daarnaast zorgt de toeristische sector met bijna 400.000 banen voor zo’n 4% van de werkgelegenheid. Onderzoek heeft aangetoond dat een gezamenlijke geïnvesteerde euro in promotie leidt tot zo’n 40 euro aan directe toeristisch-recreatieve bestedingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *