Kleine musea lopen online achterstand op

Hoewel Nederlandse musea het zwaar hebben om voldoende bezoek te trekken en financieel rond te komen laten ze nog steeds grote kansen liggen op online vlak. Dat blijkt uit een analyse van Museumkwartier.nl van het CBS onderzoek “Musea en internetdata”.

Slimme samenwerking Allard Pierson Museum met DWDD als Pop up museum
Allard Pierson Museum

De echte online activiteit wordt vooral gezien bij de Top 30 musea van Nederland. De kleinere blijven achter in hun wervingskracht, en zullen daardoor steeds meer een achterstond oplopen denkt Jennifer van Bastelaar van MuseumKwartier.nl.

Slechts 5% van de sites geschikt voor mobiel bezoek
Opvallend is dat bijna 10% van de onderzochte musea helemaal geen website heeft. Maar ook dat slechts 5% van de museum sites geschikt is om met een mobiel apparaat te bezoeken. “We zien in onze eigen statistieken dat nog maar 25% de site van MuseumKwartier.nl met een reguliere computer bezoekt. Een enorm gemiste kans dus van veel musea om niet goed bereikbaar te zijn” zegt van Bastelaar.

Ook op vlak van Social media blijven de kleinere achter. Van de kleine musea (tot 10.000 bezoekers) gebruikt slechts een kwart social mediakanalen zoals Facebook en Twitter. Maar ook bij de grote komt het maar net boven de 70% uit.

Gevaar voor musea
“Als musea niet zorgen voor hun eigen promotie via de kanalen van deze tijd lopen ze het risico om echt vergeten te worden” zegt Van Bastelaar. “Het is juist in deze tijd essentieel om als museum in beeld te blijven bij een brede doelgroep om zo je eigen voortbestaan te waarborgen.”

Meer informatie:
CBS publicatie Musea en Internetdata (pdf)
Museumkwartier.nl / (onderdeel van Red Online Marketing)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *