Keukenhof hoopt op méér Nederlands bezoek tijdens themajaar: Holland

Ieder jaar kiest De Keukenhof een land als themaland. Daar worden dan ook extra marketinginspanning aan gekoppeld. Dit jaar is het thema: Holland. Dat zorgt ook voor nieuwe toeristische samenwerkingsverbanden. Aanstaande donderdag opent de Keukenhof weer haar poorten voor het grote publiek en gisteren werd de officiële opening al verricht door Olympische medaillewinnaars Michel en Ronald Mulder en directeur Rijksmuseum Wim Pijbes.

schaatser Michel Mulder en schaatser Ronald Mulder tijdens de officiele opening van Keukenhof 2014. Foto: Laurens Lindhout
schaatsers Michel en Ronald Mulder tijdens de officiële opening van Keukenhof 2014. Foto: Laurens Lindhout

Themajaar Holland
Het Keukenhof thema voor 2014 is Holland. Dit komt onder meer tot uitdrukking in een nieuwe tentoonstelling Tulpomania en een prachtig bloemenmozaïek van de Amsterdamse grachtenpanden. Het mozaïek heeft een formaat van 22 bij 13 meter en is geplant met 60.000 bloembollen.

Spin-off
De Keukenhof is een enorme trekpleister voor internationale toeristen. Gemiddeld komt 75% van het bezoek uit het buitenland. Voor deze groep biedt themajaar ‘Holland’ kansen om een link te leggen met attracties buiten de Keukenhof. En dat gebeurt ook, laat een woordvoerster weten: “We werken dit jaar (misschien wel meer dan ooit) samen met een aantal toeristische partners in eigen land.” Er zijn o.a. samenwerkingsprojecten met:

  • * Rijksmuseum met historische tulpen
  • * Zuiderzeemuseum met oud-Hollands weekeinde
  • * Lovers met eigen tulpen rondvaartboot
  • * Amsterdam marketing met Promotie van Flowers of Amsterdam
  • * Garden Tours (samenwerking met ’t Loo, Hortus Bulborum, Tuinen van Appeltern etc)

Meer aandacht voor Nederlandse markt
De attractie, die vorig jaar 850.000 bezoekers trok, wil dit jaar meer nadruk leggen op de thuismarkt, gezinnen en jongeren. De tulp is in het buitenland ons Nationale symbool en in de vernieuwde Historische Tuin wordt informatie over de rol van de tulp in Nederland gegeven. Zo wordt de reis belicht die de tulp maakte voordat hij in Nederland arriveerde, komt de bezoeker de verhalen van de tulpenmanie en mythe rondom de zwarte tulp te weten en staat de hedendaagse tulpenteelt centraal in een van de tentoonstellingen.

Hollands vermaak
Ook met het vermaak verwacht De Keukenhof dit jaar Nederlanders aan te spreken: In het weekend van 29 en 30 maart staat de Hollandse Muziek op het programma (Shantykoren, Kleintje Pils, Draaiorgels), op 5 en 6 april organiseert Keukenhof een Oudhollands weekend (paling roken, fietsen, Hollandse spelen, living statues, kaasdragers en klederkrachten), in het paasweekend komt voor de allerkleinsten Nijntje langs op het park voor een show en een Meet & Greet en op 26 en 27 april is de Smaak van Nederland (Live optredens van sterrenkoks en een taste of Hollandse heerlijkheden).

Keukenhof opent op donderdag 20 maart 2014 voor de vijfenzestigste maal haar poorten voor het publiek. Acht weken later (zondag 18 mei), wordt de topattractie weer gesloten en de balans opgemaakt.

Meer informatie: www.keukenhof.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *