Kassa stelt malafide verkoopreisjes aan de kaak

Goedkope bus- en bootreisjes, met een verkooppresentatie, bieden niet altijd de verwachte beleving. Bij het Vara consumentenprogramma Kassa kwamen veel klachten binnen. Reden om eens een reisje mee te maken; met een verborgen camera. Het verslag wordt uitgezonden op zaterdag 22 oktober om 18.55 uur op Nederland 1.

Het is niet voor het eerst dat er klachten zijn over de verkoopreisjes. In mei van dit jaar heeft de Consumentenautoriteit drie bedrijven die busreisjes organiseerden met misleidende en agressieve verkoopdemonstraties, beboet voor in totaal EUR 630.000,=. Het betreft twee Duitse en een Nederlandse onderneming. De Duitse ondernemingen opereerden op de Nederlandse markt onder de naam ITC Reisclub, de Nederlandse onderneming onder de naam Pro-Actief Plus.

Een omschrijving van de werkwijze door de consumentenautoriteit:

Op vier locaties in Nederland vonden wekelijks vier tot vijf verkoopdemonstraties plaats. Met name oudere consumenten ontvingen een persoonlijke uitnodiging voor deelname aan een leuke toeristische dagtocht met korting. Door deel te nemen zou men diverse prijzen en gratis artikelen ontvangen. Met name oudere, minder draagkrachtige consumenten met een kleiner sociaal netwerk voelden zich tot dit aanbod aangetrokken.

In plaats van een toeristische excursie bleek het te gaan om een verkoopdemonstratie. De deelnemers werden per bus vervoerd naar een afgelegen partycentrum, waar de hele dag verkoopdemonstraties werden gehouden van met name gezondheidsproducten, zoals voedingssupplementen, gezondheidsmatrassen of vitaminepillen. Deze dure producten werden door de verkopers op een misleidende en agressieve manier verkocht. Het misleidende eraan was, dat informatie over bijvoorbeeld de prijs van de aangeboden producten werd weggelaten. Ook bleek dat de beloofde gratis producten of maaltijden alleen gratis waren voor consumenten die een product in een hogere prijsklasse kochten.

Tijdens de demonstraties claimden de verkopers dat de aangeboden producten goed voor de gezondheid waren en speelden ze bewust in op de bezorgdheid van de aanwezige oudere consumenten over hun gezondheid. Consumenten werden daarbij onder druk gezet, waardoor ze aankopen hebben gedaan die ze anders niet zouden hebben gedaan. De Consumentenautoriteit bestempelt deze ongepaste beïnvloeding als een agressieve verkooppraktijk.

 

Meer informatie over de TV uitzending op: http://kassa.vara.nl

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *