Kampeersector laat zich van z’n beste kant zien

Afgelopen weekend werden in Ouderkerk de ANWB Outdoor en Kampeerdagen georganiseerd; een kampeerbeurs in de openlucht. Het weer zat gelukkig mee. Nieuw dit jaar was een extra uitgebreid paviljoen voor fietsen en outdoor (rondom het blad Op Pad). Wij maakten een rondgang met Frank Jacobs, het kampeeropperhoofd bij de ANWB.

Kindvriendelijk
Er wordt in het algemeen van uitgegaan dat vrouwen in het huishouden de beslissing maken voor een vakantie. Dat doet zeker geen recht aan de rol van de kinderen. Want als die het naar hun zin hebben, dan is dat een belangrijk argument om te boeken. Het was opvallend hoeveel kinderen er meekwamen naar deze beurs; veel meer dan tijden een indoor kampeerbeurs. Veel standhouders, maar ook de centrale organisatie hadden een activiteitenprogramma speciaal gericht op kinderen. Voor hen was dit echt een dagje uit.

Uitgebreid fietspaviljoen
Veel fietsmerken waren vertegenwoordigd. Voor de bezoekers was een route uitgezet om de fietsen uitgebreid te testen. De combinatie van fietsen en kamperen is volgens Jacobs erg logisch; “Fietsen is voor veel kampeerders een van de meest beoefende activiteiten.” Zo te zien waren veel bezoekers ook gericht voor het fietsen gekomen; er werd dan ook volop ‘getest’.

Outdoor
Ook andere jaren was het blad ‘op Pad’ wel aanwezig op de ANWB kampeerdagen, maar dan voor gericht op basic kamperen. Dit jaar werd daar een heel terrein voor vrijgemaakt waarop niet alleen basic kamperen werd getoond, maar alles wat met de outdoorbeleving te maken heeft. Dus ook activiteiten, uitrusting en vooral veel sfeer. De doelgroep van het blad ‘Op Pad’ is volgens een redacteur wel wat aan het vergrijzen. De jongere doelgroep, die kiest voor het actieve buitenleven, wordt op steeds meer bediend via het internet.

En verder…
De ANWB maakt zich ongerust over het imago van kamperen. Samen met diverse belangenorganisaties (w.o. ook de Recron, KCI, NKC, ACSI) wordt gewerkt aan een nieuwe imagocampagne. Daarover wordt binnenkort meer naar buiten gebracht.

De ANWB kampeerdagen staan nog steeds volop in de belangstelling van campings en kampeerders. Volgens Frank Jacobs blijven de campings graag terugkomen. De buitenlandse campings werden samengebracht in overdekte paviljoens. De organisatie Visitdenmark is een zeer tevreden terugkerende standhouder. De promotie van Groot Britannië werd dit jaar voor het eerst verzorgd door Alan Rogers, met wie de ANWB prettig samenwerkt.

MEer informatie: www.anwbkampeerdagen.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *