It’s showtime in de attractieparken

Attractieparken kiezen er steeds vaker voor om zich te onderscheiden met een grote show. Zelfs Walibi, dat bekend staat om zijn snelle attracties, kon niet achter blijven en bracht twee strijdende popbands op het podium. Daarnaast worden shows ingezet om invulling te geven aan bijzondere themadagen; bijvoorbeeld halloween, kerst of moederdag.

Show Toverzolder in Toverland

Toverland
Vanaf eind april 2012 is er bij Toverland een nieuwe show gestart; De Toverzolder. De reacties van de bezoekers zijn laaiend enthousiast. Recreatief Totaal vroeg ‘pretparkprofessor’ Pieter Cornelis, naar de verschillen in effecten tussen een attractie en een show:

  • het effect van een nieuwe show op het aantal bezoekers is over het algemeen relatief beperkt in vergelijking met een nieuwe attractie. Het effect is doorgaans relatief laag en duurt slechts kort (max 1 jaar itt attracties waar dit gemiddeld 2 jaar is).
  • Er zijn grote uitzonderingen. Grote eindshows en shows in combinatie met special events (zoals Halloween) scoren aanzienlijk hoger en kunnen zelfs het gemiddelde effect van nieuwe attracties overstijgen.
  • Shows zorgen daarnaast voor hogere klanttevredenheid, vanwege meer beleving, een langere verblijfsduur in het park en hogere loyaliteit. Via deze weg verdient een goede show zich daarmee relatief snel terug. Daarnaast geldt dat shows variabeler zijn dan attracties. Er kan sneller op gevarieerd worden.
  • Het effect van een (nieuwe) show is verder afhankelijk van de context. Voor een park als Toverland, dat in de beginfase van de PLC staat, nog relatief onbekend is en tot dusverre niet heel veel aan shows en entertainment heeft gedaan zal het effect bijvoorbeeld groter zijn dan voor grotere, oudere parken.

Cornelis: “Toverland heeft het beleid zich te ontwikkelen van een pretpark naar een themapark en daar past meer (gethematiseerde) beleving uitstekend in. Vandaar dat we dit jaar twee nieuwe shows hebben: eentje binnen, voor kleinere doelgroep, met bestaande characters (sfeerverhogend) een grote muzikale illusieshow voor ook de wat oudere doelgroep, buiten op een tijdelijk podium (sfeerverhogend en publiektrekkend)” (www.toverland.nl)

Opening nieuwe van nieuwe 5D attractie Club PSYKE.

Walibi
Walibi Holland is bij uitstek een attractiepark dat bekend staat om de spectaculaire attracties. Toch werd ook hier afgelopen jaar het instrument ‘Show’ ingezet, met de introductie van twee popbands, die tegen elkaar strijden. Marketingmanager Liesbeth den Hollander: Met de rebranding van 2011 is er enorm geïnvesteerd in thematisering en in de verhaallijn van ons park met de daarbij behorende karakters. Kinderen leren ze kennen via verschillende kanalen om vervolgens ze in het park te ontmoeten en te gaan beleven. Een onderdeel van de beleving zijn de shows en de net geopende 5D experience. Een show verhoogt de beleving in het park maar trekt niet direct extra bezoekers. Echter, de karakters en de verhaallijn, kortom onze rebranding zelf, wel. De keuze voor, shows en 5D experience en thematisering  is ontstaan door een optimale balans tussen soft beleving en attracties te willen bieden.” (www.walibi.nl)

Moviepark Shadows of Darkness

Moviepark Germany
In Moviepark Germany draaien op dit moment vijf shows en er worden daarnaast nog diverse evenementen georganiseerd. Directeur Wouter Dekkers koos de afgelopen jaren bewust voor meer shows: “Daarmee spelen we in de gemiddelde leeftijdsstijging. De tijd dat alles in het park ‘hoger, harder en sneller’ moest gaan ligt een beetje achter ons. De shows spelen in op de trend naar meer beleving.” Ook het kostenaspect speelt een rol bij de keuze voor een show. Dekkers: “Ten opzichte van een grote attractie hoef je voor een show veel minder te investeren. Een grote show, zoals Van Helsing ‘The Shadows of Darkness’ gaat vier jaar mee. De vorige show werd voortijdig gestopt vanwege de teruglopende belangstelling.”

Een van de topperiodes in het park is ‘Halloween’; ook dit is een gethematiseerd showfeest. Dekkers: “Niet alleen bezoekers staan deze dagen in de rij; het is inmiddels ook een hype bij de personeelswerving. Iedereen wil deze dagen in het park aanwezig zijn.” (www.movieparkgermany.de)

En nog enkele andere parken…

Angelique Klar van attractiepark Slagharen: “De laatste jaren hebben we vooral geïnvesteerd in entertainment. Wij zien dat als ons onderscheidend vermogen.” (slagharen.com)

Efteling: “Onze ervaring is dat een grote show, zoals Raveleijn, inspeelt op de behoefte van de bezoeker die steeds meer diversiteit wil. Naast unieke attracties als Droomvlucht, De Vliegende Hollander en Joris en de Draak willen ze ook graag vermaakt worden met bijzonder of uniek entertainment. Dat kan groot of klein en intiem zijn, als het maar bijzonder is. In z’n algemeenheid kun je zeggen dat het juist om de combinatie gaat. De Efteling is daarom continue op zoek is naar zaken die het aanbod in diversiteit aanvullen. De Aquanura laat als show een aantal attracties tot leven laat komen in een combinatie van water, licht, vuur en muziek. Dan komt alles wel heel dicht bij elkaar!” (www.efteling.nl)

Olifant Djambo, de mascotte van Safaripark Beekse Bergen en Speelland Beekse Bergen heeft vanaf 9 juli zijn eigen show. Zes weken lang treedt hij dagelijks op in zowel het safaripark als in Speelland Beekse Bergen.De show maakt een dagje Afrika op de Beekse Bergen extra spannend en helemaal af.
Naast de Djambo-show worden er van 14 juli t/m 24 augustus dagelijks (m.u.v. maandag) van 11.30 uur tot 16.30 uur Afrikaanse percussiesessies georganiseerd in het Afrikadorp. (www.safaripark.nl)

Pow Wow is de nieuwe zomershow in Bellewaerde Park (Be). Elke dag in juli en augustus zijn er meerdere voorstellingen. In Pow Wow krijgt het opperhoofd van de Indianen een teken van zijn voorvaderen. Het is tijd om zijn macht over te dragen en een waardige opvolger te vinden. Het opperhoofd daagt zijn moedigste krijgers uit om de 4 natuurelementen water, aarde, vuur en lucht te overwinnen. De best presterende indiaan wordt het nieuwe opperhoofd van de stam. (www.bellewaerdepark.be)

Voortbordurend op het grote succes van vorig jaar, haakt Duinrell ook dit jaar in op de enorme populariteit van musicals. De zomershow ‘Musical Dream 2012’, wordt drie keer per dag om 13.00 uur, 14.30 uur en 16.00 uur in het Zomertheater op de planken wordt gebracht. Mark van Haasteren, alias de Musical Man, probeert opnieuw auditie te doen om deel te mogen uitmaken van de cast van deze wervelende zomershow. Bij binnenkomst in het theater is het duidelijk dat er een auditie aan de gang is. De kandidaten zijn aan het rekken en strekken totdat ze tot de orde worden geroepen en de auditie start. De cast neemt het publiek hierna in willekeurige volgorde mee  langs bekende populaire musicals als Mary Poppins, The Lion King, The Sound of Music, 42nd Street, Dirty Dancing, Hair, Chicago en We will rock you.  En ook The little Mermaid ontbreekt niet. Allemaal bekende nummers die iedereen kan meezingen! (www.duinrell.nl)

Verspreid over de 13 themagebieden van Europa-Park (Du) bevinden zich verschillende grote en kleine theaters. Hier, maar ook in de buitenlucht, kunnen bezoekers diverse wervelende shows meemaken. Deze zijn alle in de ticketprijs inbegrepen, duren in de meeste gevallen 30 minuten en kennen soms een leuke opwarm-act. Naast verschillende voorstellingen voor kinderen en verrassende straatacts trekken de vier grote shows nog steeds de meeste bezoekers: de ijsshow, stuntshow, musical en variétéshow. In 2012 verzorgen maar liefst 230 artiesten uit 30 verschillende landen iedere dag zo’n 6 uur show. (www.europapark.de)

Showtime ook buiten de dagattracties
Niet alleen in de attractieparken worden steeds vaker showelementen gebruikt. In zijn hoedanigheid als trendwatcher, ziet Hans van Leeuwen op veel meer plaatsen het gebruik van shows opduiken; “Ook in de verblijfsrecreatie, en in winkelgebieden worden shows steeds vaker, maar vooral ook steeds professioneler georganiseerd. Het is overigens een trend die uit de VS is overgewaaid. Hier is ‘showtime’ inmiddels een bewezen instrument om de belevingswaarde van een gebied een impuls te geven.”

 

artikel door: Walter Jonker, Levend Land
communicatie en marketing in de recreatiesector

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *