Inzicht in de Nederlandse kampeerder

Bijna drie miljoen Nederlanders trekken er jaarlijks op uit met tent, vouwwagen, caravan of camper, aldus de ANWB. Volgens diezelfde organisatie is daarmee een kwart van alle kampeerders in Europa Nederlander. Daaruit valt op te maken dat Nederlanders een kampeer-volk pur sang zijn. Niet voor niets wordt de Kampeer & Caravan Jaarbeurs alweer voor de vijftigste keer gehouden.

Camperhires InterieurUit een enquête onder bezoekers blijkt dat zij gemiddeld zeven weken per jaar op kampeervakantie gaan en zodoende hun kampeermiddel veel gebruiken. Toch geeft 44,4% van de ondervraagden aan dat ze hier tegenwoordig langer mee doen dan vroeger. Tevredenheid over het huidige kampeermiddel is daarvoor de voornaamste reden, de economische crisis staat op de tweede plaats. De gemiddelde periode voor het gebruik van een kampeermiddel is acht jaar.

Customizing
Als er toch een nieuwe caravan of camper aanschaft wordt, gaat 1 op de 3 ondervraagden voor een andere interieurindeling. Daarbij wordt ook aangegeven dat customizing van het kampeermiddel gewenst is. Dat treft, want op de Kampeer & Caravan Jaarbeurs 2014 staan de nieuwste modellen met innovatieve mogelijkheden op dit gebied, zoals de Adria Altea4Four Signature met 29 designmogelijkheden voor de buitenkant en vier uitklapopties voor het interieur. Op de tweede plaats (16%) staat de keuze voor een ander type kampeermiddel (bijvoorbeeld de overstap van caravan naar camper) en 14% kiest bij een volgende aankoop vooral voor extra opties (meer luxe). Deze derde positie wordt overigens op de voet gevolgd door de keuze voor een groter óf lichter kampeermiddel (beiden 13%). Opvallend is dat vrouwen eerder voor lichter en kleiner gaan en mannelijke kampeerders voor groter. Laatstgenoemde groep is bovendien beduidend minder merktrouw.

Toekomstmuziek
Als het gaat om toekomstmuziek, staat een lichter kampeermiddel als eerste op het verlanglijstje (31%), gevolgd door een slim kampeermiddel (29%) dat bijvoorbeeld een seintje geeft als het water bijna op is, de gasfles gevuld moet worden, et cetera. Wens nummer drie is een voortent/luifel die zichzelf opzet (22%). Zo’n 18% gaat voor de flexibele inrichting van het interieur. Leuke opties die bij ‘Anders’ genoemd werden, zijn de integratie van zonnepanelen in het dak (‘dan ben je echt helemaal vrij’), evenals een schotel en een (wifi)router die het signaal versterkt. Ook zouden kampeerders het fijn vinden als een kampeermiddel zichzelf ‘horizontaal’ (waterpas) kan neerzetten zonder extra hulpmiddelen, maar bijvoorbeeld via de vering van het kampeermiddel zelf.

Kamperen zelf
En dan natuurlijk het kamperen zelf. Het typische vakantiegevoel dat kenmerkend is, begint volgens een groot deel van de ondervraagden al ‘zodra ze in de auto stappen op weg naar de bestemming’. Waarbij overigens opvallend vaak de man achter het stuur zit. Slechts 1 op de 5 (22%) wisselt het rijden naar de camping af. De belangrijkste reden waarom de vrouw niet rijdt, is angst om met het kampeermiddel te rijden (40%). Een groot deel geeft ook aan dat de partner het zelf te leuk vindt om te rijden. Wellicht kunnen dames tijdens de Kampeer & Caravan Jaarbeurs hun rijvaardigheden met camper of caravan bewijzen via een van de proefritten die gemaakt kunnen worden, of in ieder geval verbeteren met de clinic achteruit rijden met een caravan. De vraag ‘wat is het mooiste aan kamperen?’ leverde een geijkte top vijf op:

  1.  Vrijheid (40%)
  2. Het kamperen zelf (30%)
  3. Gaan en staan waar je wilt (26%)
  4. Rust (25%)
  5. Eigen spullen bij de hand & mooie camping (beide 23%)

Daarnaast gaven de ondervraagden aan wat zij het liefste doen op en rond de camping :

  1. Fietsen/fietstochtjes maken (47%)
  2. Cultuur snuiven (38%)
  3. Wandelen & lezen (beide 31%)
  4. De natuur ingaan (27%)
  5. Uit eten gaan & rondritjes met de auto maken (20%)

Seizoen en land
Kamperen is voor 23% van de ondervraagden de enige vakantiebesteding. De resterende 77% onderneemt ook andere vakanties. Slechts 7% geeft aan in de wintermaanden te kamperen, meestal om de zon op te zoeken in het zuiden (37%). Een iets lager percentage gaat naar de sneeuw (34%) en 8% doet beide. Nog eens 21% geeft aan niet bewust op zoek te gaan naar sneeuw en/of zon, maar bijvoorbeeld ‘gewoon’ in Nederland te kamperen in de winter. De top vijf van mooiste kampeerlanden ziet er als volgt uit:

  1. Frankrijk (32%), want: aantrekkelijk klimaat (31%), aantrekkelijke natuur (19%), veel te zien/beleven (13%).
  2. Noorwegen (10%), want: aantrekkelijke natuur (83%), veel te zien/beleven (8%).
  3. Italië (9%), want: veel te zien/beleven (33%), aantrekkelijk klimaat (24%), zalig eten/drinken (12%).
  4. Oostenrijk/Nederland (7%)
  5. Spanje/Kroatië (6%)

Sociale beleving
Kamperen is veelal ook een sociale beleving. Een veel gekozen stelling in het onderzoek is dat ‘Kampeerders op de camping altijd voor elkaar klaar staan’. Daarbij komt echter wel een voorkeur voor nationaliteiten om de hoek kijken. De top drie van nationaliteiten die men het liefst naast zich op de camping ziet:

  1. Nederlanders
  2. Duitsers
  3. Belgen

Nederlanders blijven blijkbaar dicht bij huis als het om kampeerburen gaat. Opvallend is dan wel dat onze eigen landgenoten ook op de derde plaats staan van nationaliteiten die men liever ziet gaan op de camping. Daarbij ziet de top drie er als volgt uit:

  1. Russen (overgrote meerderheid van 32%)
  2. Polen
  3. Nederlanders/Britten

Wellicht heeft de mate van luidruchtigheid te maken met bovenstaand rijtje. Op de vraag waar kampeerders zich het meeste ergeren, staan lawaaiige buren namelijk met 13% op de tweede plaats. Met stip op de eerste plaats staan echter slechte/vieze sanitaire voorzieningen (wat voor vrouwen nog meer geldt dan voor mannen). Op plaats drie volgt slecht weer (6%).

BN-ers
Nog terugkomend op de buren, werd in de enquête de vraag gesteld welke BN-er kampeerders het liefst naast zich hebben. Daarbij staat Frans Bauer met stip op één. Op de tweede plaats volgt Jan Smit, dan (3) Ilse de Lange en (4) Yvon Jaspers/Floortje Dessing/Gordon. Gordon en Gerard Joling staan als duo wel weer op plaats twee. Overigens geven veel kampeerders aan dat ze liever helemaal geen BN-er naast zich willen hebben, dat zou de rust van het kamperen alleen maar kunnen verstoren. Of wellicht ook het ‘huwelijks geluk’, want een kwart van de ondervraagden geeft aan dat ze op de camping vaker de liefde bedrijven.

De beurs
Tijdens de vernieuwde Kampeer & Caravan Jaarbeurs 2014 staat het typische vakantiegevoel van kamperen centraal. Dat krijgt bijvoorbeeld vorm in de tentoonstelling ‘Honderd jaar kamperen in Nederland’, een terugblik op onze kampeergeschiedenis door middel van de meest bijzondere kampeermiddelen en een tijdlijn vol foto- en filmmateriaal, in de corridor tussen hal 7 en 12. Ook vertellen Joke en Gerard Wielinga, kampeerechtpaar van het eerste uur, over hun ervaringen. In dezelfde corridor zijn de inzendingen voor de wedstrijd ‘kamperen in de toekomst’ te zien, waarvan de winnaar woensdag 8 oktober om 11.30 uur bekend wordt gemaakt. Verder kunnen bezoekers de nieuwste modellen campers, caravans en (voor)tenten bekijken en uitproberen. Daarnaast is er ook genoeg te doen, zoals het volgen van gratis clinics, het verzamelen van handige kampeertips en het maken van proefritten. Tussendoor ontspannen kan op gezellige terrasjes, waar de aankleding en de hapjes Toscaans aandoen.

Meer informatie: www.kampeerencaravanjaarbeurs.nl

Eén reactie

  1. Weer een onderzoek dat bevestigd dat kampeerders als meest ondernomen activiteit fietsen en wandelen hebben, met ook nog eens uit eten gaan. Wanneer gaan camping eigenaren en verblijfsaccommodatie verhuurders zich nu eens echt richten op hun gasten? Jullie hebben geen camping of verblijfsaccommodatie maar een fantastische locatie om te gaan fietsen en wandelen waar je ook nog eens lekker kan gaan eten. Oftewel genieten. Verkoop dus het genieten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *