Inspiratiewebsites hebben last van kortingswebsites

Uit eigen onderzoek door Kids Vakantiegids blijkt dat de consument vaak inspiratie opdoet via informatieve sites, maar voor afronding van de boeking op zoek gaat naar een kortingscodesite zodra hij in het boekingsproces een actiecode veld tegenkomt. Om die reden deelt Kids Vakantiegids penalty’s uit aan merchants die in het boekingsproces een actiecode veld verwerkt hebben en kortingscodesites toestaan.

kids vakantiegids2Kat in de zak
‘Nederlanders zijn altijd op zoek naar korting’, weet uitgever Marlotte Lubbers van Kids Vakantiegids. ‘Noem het woord kortingscode en we gaan massaal googelen in de hoop ergens een actiecode voor een paar euro voordeel te vinden. Echter komt de kortingszoeker vaak bedrogen uit, want een daadwerkelijke actiecode is op deze kortingscodesites in de regel helemaal niet te vinden.’ Door gebruik van call to actions als ‘Klik hier voor korting’ zetten de kortingscodesites wel de last cookie. Lubbers: ‘Deze triggers zijn alleen gericht op het zetten van een cookie, want de kortingszoeker belandt na een click zonder een actiecode weer op de site van de reisorganisatie.’

Level playing field
Kids Vakantiegids keert zich tegen het gedrag van kortingscodesites door een penalty uit te delen aan samenwerkende merchants die een actiecode veld in het boekingsproces hebben staan. De reizen van deze merchants worden niet meer getoond of lager gerankt op Kidsvakantiegids.nl. Lubbers: ‘Wij willen op deze manier een level playing field creëren. In samenwerking met verkeersbureaus en door intensief contact met onze partners zijn wij continu bezig om de bezoekers van Kidsvakantiegids.nl te voorzien van relevante, doelgroepgerichte informatie. Wanneer een bezoeker op basis van deze informatie een keuze heeft gemaakt, dan staan we niet langer toe dat onze commissie wordt weggekaapt door een tien seconden durend bezoek aan een kortingssite.’

Conversieverlies
Concrete cijfers over conversieverlies door kortingscodesites zijn niet voorhanden. Geschat wordt dat het toestaan van kortingscodesites door merchants voor Kidsvakantiegids.nl een conversieverlies betekent van circa 40%.

Kids Vakantiegids
Kids Vakantiegids is het grootste familievakantieplatform in Nederland en speelt in op de groeiende behoefte van kids en hun ouders/verzorgers om een vakantie te zoeken die past bij de wensen van de hele familie. Het Kids Vakantiegids magazine verschijnt twee keer per jaar in een oplage van 100.000 exemplaren en brengt de nieuwste en leukste vakanties voor gezinnen met kinderen tot 16 jaar onder de aandacht. Op de website, die jaarlijks ruim een miljoen bezoekers trekt, staat een met zorg geselecteerd aanbod van tientallen kindvriendelijke reisorganisaties.

Meer info:
www.kidsvakantiegids.nl

2 reacties

  1. KidsVakantiegids slaat de spijker op zijn kop. Vandaar dat ook bij DagjeWeg.NL ‘affiliating’ op een zeer laag pitje staat. De groei van het aantal platformen (meerdere apparaten, meerdere browsers) vergeleken met die ene PC van 10 jaar geleden, geeft een heel ander zicht op het ‘affiliate’-proces. Als je dit meerekent ligt het conversieproces waarschijnlijk nog wel hoger. Zoeken op de iPad, boeken op de PC. Etc.

  2. Het ziet er naar uit dat vooral de partijen aan het eind van het beslis- en koopproces profiteren van een online verkoop. (o.a. kortingssites, maar ook prijsvergelijking.) Het voortraject van informeren en inspireren wordt daardoor steeds minder interessant. Dit is een onderwerp waar vakantie-aanbieders zelf op kunnen sturen met hun keuze van marketinginstrumenten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *