Hotelsector Nederland groeit; en niet alleen in Amsterdam

ABN AMRO verwacht dat de omzet van de hotelbranche in 2017 met 3 procent stijgt. Dit komt onder meer doordat de prijs voor een overnachting naar verwachting opnieuw stijgt. Waar het aanbod van nieuwe hotels zich de afgelopen jaren vooral concentreerde op populaire plekken van Amsterdam, zien we nu een beginnende trend waarbij ook de rest van Nederland in het vizier van investeerders en ondernemers komt.

Lobby van het Sir Adam hotel, Amsterdam Noord
Amsterdam blijft epicentrum hotelaanbod
Bij toeristen is Amsterdam buitengewoon populair: in 2016 telde Amsterdam ruim 7 miljoen hotelgasten: 1,5 miljoen meer dan in 2012. Ook Rotterdam wordt steeds populairder: het aantal hotelgasten nam hier in de afgelopen vier jaar met 33 procent toe. In Amsterdam steeg het aantal hotelkamers echter sneller dan in andere delen van het land. ABN AMRO signaleert een grote interesse van grote hotelketens en investeerders uit Duitsland en het Midden-Oosten om hun positie op de Nederlandse hotelmarkt uit te breiden. Terwijl het aanbod zich in de afgelopen jaren vooral in populaire delen van Amsterdam concentreerde, ziet ABN AMRO een trend waarin investeerders en ondernemers zich ook op buitengebieden en de rest van het land richten.

Restricties in Amsterdam
In Amsterdam is sinds januari 2017 sprake van een restrictief hotelbeleid, waarbij nieuwe hotelplannen vaak niet meer worden toegelaten. Hiermee wil de gemeente de balans tussen bewoners en toeristen bewaken. Naar verwachting groeit het toerisme echter wel in de hoofdstad. Als Amsterdam strikt vasthoudt aan het restrictieve beleid, zitten hotels rond 2024 in delen van het jaar vol. ABN AMRO verwacht dat het restrictieve beleid zorgt voor een verdere groei-impuls van woningverhuurplatform Airbnb in de stad, dat al snel gegroeid is. Amsterdam werkt inmiddels samen met het platform. Een nog intensievere samenwerking met Airbnb is volgens ABN AMRO verstandig, juist om de overlast verder te beperken en de leefbaarheid te bewaken.

Prijsstijging
In 2016 werd de prijs van een overnachting voor de consument al 8 procent duurder. In de afgelopen twintig jaar steeg de prijs voor een overnachting niet eerder zo hard als vorig jaar. De omzet- en prijsstijgingen hebben te maken met de groei van het toerisme. In 2012 waren er 21 miljoen hotelgasten in Nederland. In 2016 waren dit er al bijna een kwart meer: een kleine 26 miljoen. Het aantal toeristen groeit in 2017 wederom, mede door de gunstige economische omstandigheden. Het aanbod van hotelkamers steeg minder hard, waardoor hotels steeds voller gingen zitten. In Amsterdam was de kamerbezetting vorig jaar 82 procent. Maar ook hotels in de rest van Noord-Holland (65 procent, buiten de hoofdstad) en in Zeeland (ook 65 procent) hebben volgens ABN AMRO relatief hoge bezettingsgraden. De afgelopen zeven jaar steeg de omzet van hotels met 29 procent.

Vooruitzichten
Het gunstige klimaat voor hotels zorgt in absolute zin voor veel bouwplannen. Dit brengt ook een risico met zich mee, bijvoorbeeld als een ‘harde Brexit’ ertoe leidt dat een grote groep Britse toeristen ons land niet meer bezoekt.

Bron: branchebericht ABN AMRO

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *