Het animatieprogramma: de do’s en don’ts!

AnimatiewerkDe zomer komt er aan, nu echt… Veel ondernemers van campings en bungalowparken hebben aankomende zomer weer een animatieteam met een leuk animatieprogramma. 96% Van de ondernemers ziet dit namelijk als basisbehoefte, onderzochten we eerder.

Wat gaan we nou doen?
Er zijn vakantieparken die een team inhuren via een professionele organisatie, daar zit in veel gevallen de programma ontwikkeling bij in. Maar er zijn ook campings die hun eigen programma maken. Uiteraard raad ik aan om ook de programmering uit te besteden. Omdat het niet je dagelijkse werk is als camping ondernemer zul je er langer over doen. Daarnaast doen veel ondernemers het ‘er even bij’, waardoor de kwaliteit van het programma wellicht minder wordt.

Wil je tóch je eigen programma’s maken? Neem het dan serieus en ga er goed voor zitten. Hierbij vind je een handig stappenplan voor een goed onderbouwd programma.

1 Wat zijn je sterke punten?
Start met het opschrijven van de positieve zichtbare aspecten van je camping of bungalowpark, zoals: een bos, een thema restaurant, een bowlingbaan, een wellness salon, een zandvlakte, eigen huurfietsen etc. Ieder vakantiepark heeft bijzonderheden. Schrijf minimaal 10 punten op, deze kun je meenemen naar stap 2.

2 Gebruik het programma als marketingmiddel
Natuurlijk heb je een animatieteam om gasten een leuke tijd te bezorgen. Maar het hogere doel kennen we ook allemaal: we hopen op een herhaalbezoek van de gasten (= omzet).

Je hebt je sterke punten opgeschreven, kijk nu wat je animatieteam hiermee kan. Heb je een bowlingbaan? Ga dan een avond (gratis!) disco bowlen. Het effect is dat er veel mensen op afkomen, die óók zelf weer komen bowlen volgende week (wel betaald deze keer). Heb je een groot bos? Doe daar veel activiteiten, het is altijd iets magisch en mensen herinneren zich dat ‘de kinderen zo leuk in het bos speelden’. Heb je een restaurant? Serveer dan na de spooktocht een lekker ‘heksensoepje’. Mensen komen op die manier eerder terug naar het restaurant omdat de drempel weg is, ze zijn er immers al eerder geweest met een positieve ervaring. Zelfs het wellness centrum is hierbij te betrekken door bijvoorbeeld een leuke meidenavond te organiseren.

3 Heb je een bepaald type gast?
Er zijn soms park eigenaren die tegen ons zeggen: “Zo’n musical, dat vinden mijn gasten niks.” We proberen het dan toch en het blijkt aan te slaan, 300 toeschouwers, 30 schijnende sterren op het podium. Een geweldige avond mét omzet voor de bar van de horeca.

Soms denk je als ondernemer teveel in je eigen straatje en neem je alleen activiteiten op in je programma die je zelf leuk vindt. Vraag de gast eens om een formulier in te vullen over de animatie. Welke leeftijd hebben de gasten? Vinden ze vooral sport leuk? Houden ze van activiteiten in het bos? Of theater en shows? We weten dat vaste gasten houden van ‘grote’ activiteiten zoals een zeskamp, sporttoernooien en spooktochten. Gasten op een bungalowpark zijn iets meer op zichzelf en genieten van theater en familieshows. Kijk naar je gast, niet naar jezelf. Wat vinden zíj leuk? Hier vind je de uitslagen van ons onderzoek onder gasten op vakantieparken en wat zij leuk vinden.

4 Brainstormen maar!
Neem een uur de tijd voor een brainstormsessie met je team van de receptie, de horeca of de animatie. Na een uur is de sessie ook afgelopen en heb je voldoende ideeën voor het uitwerken van het programma. Schrijf de sterke punten uit stap 1 per punt op een groot vel papier. Alle deelnemers krijgen een stapel post-its. Laat elke deelnemer van de sessie binnen 5 minuten bedenken welke activiteit ze bij het eerste sterke punt kunnen bedenken. Laat ze één activiteit opschrijven per post-it. Hang alle post-its op bij het sterke punt. Herhaal dit voor elk sterk punt. Daarna bespreek je in de groep wat iedereen heeft opgeschreven.  Ga door op elkaars antwoorden en bekritiseer elkaar niet. Niets is fout, het zijn allemaal ideeën. Behandel zo de sterke punten één voor één. Je krijgt zo minimaal 20 tot 25 goede ideeën voor activiteiten bij ieder sterk punt!


Dit artikel is geschreven door: Wendy Oude Veldhuis van Animatiewerk.nl
.
Animatiewerk.nl verzorgt animatieteams en programma’s op vakantieparken in Nederland en Duitsland.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *