Groeikansen toeristisch MKB liggen vooral in het buitenland

NBTC is volop actief om buitenlandse bezoekers te verleiden om naar Nederland te komen. Als die keuze eenmaal gemaakt is, dan kan het toeristisch bedrijfsleven daarvan profiteren. Maar weet het MKB de aansluiting wel te vinden? Dat dilemma legden we voor aan Jos Vranken, directeur van NBTC.

Een van de tools van NBTC; paspoorten waarin persona's zijn uitgewekt
Een van de tools van NBTC; paspoorten waarin persona’s (profielen) zijn uitgewerkt

Vergroten van de taart
Vranken schetst eerst de marktsituatie voor het Nederlands toeristisch bedrijfsleven: “De vakantiemarkt in Nederland is behoorlijk verzadigd, en er zit weinig rek in de totale marktomvang. Het veroveren van marktaandeel gaat daardoor ten koste van een andere aanbieder. Tenzij je zorgt dat je groeit op een nieuwe markt. In dat geval vecht je niet met elkaar om dezelfde taart, maar maak je de taart groter. NBTC ziet volop kansen; en dan hoef je niet eens heel ver weg te kijken, want de markten in België en Duitsland zitten heel duidelijk in de lift.”

Wat kan het MKB zelf doen?
Vranken: “Nederland heeft nog altijd een goede naam als het gaat om onze talenkennis. Alhoewel die kwaliteit wel wat terugloopt. Maar wat wellicht nog belangrijker is, is het inspelen op de andere culturen; en dat is méér dan taal. Een website in meerdere talen is wel de basis. Er zijn nog veel bedrijven die dat niet goed voor elkaar hebben, of die alleen een Engelstalige versie hebben. Daarmee sluit je meteen al grote groepen uit. Denk bij cultuurverschillen bijvoorbeeld eens aan de etenstijden. Als een Zuid-Europeaan om acht uur binnenkomt in een restaurant, dan is de keuken soms al gesloten.”

Hoe kan het MKB aanhaken bij NBTC activiteiten?

Van plekken naar passies
NBTC is gericht op promotie van het hele land en oriënteert zich op dit moment op een nieuwe toekomststrategie. De promotie verschuift bijvoorbeeld steeds meer van plekken naar passies. Als voorbeeld noemt hij Van Gogh: “Een plaats als Nuenen is lastig als toeristische locatie te vermarkten, maar in de context van het erfgoed van Vincent van Gogh, sta je meteen met 2-0 voor. Je speelt daarmee in op de passie voor mooie kunst; en dat is voor veel mensen een reismotief.”
Via linked-in en kennissessies worden ook ondernemers uitgenodigd om mee te denken over de strategie en concrete invulling van Holland-promotie in de toekomst.
http://www.nbtc.nl/nl/homepage/hollandmarketing/holland-branding-marketing-visie-20142018.htm

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *