Gastvrij Nederland presenteert agenda voor groei

De gastvrijheidseconomie is in het regeringsbeleid niet benoemd als een topsector voor de Nederlandse economie. Maar is dat wel terecht?  Deze sector is verantwoordelijk voor 4% van alle banen in Nederland en 3% van het Bruto Nationaal Product. Daarnaast schept zij randvoorwaarden voor een goede balans tussen wonen, werken en ontspannen. Naast waardevolle belevingen en herinneringen draagt de sector evenzeer bij aan welzijn en integratie.

Nederland Waterland onder de aandacht op Vlaamse TV zender

Op 28 april overhandigde de Gastvrij Nederland, haar ambitieuze agenda van de gastvrijheidseconomie voor de periode 2011 – 2014 aan staatssecretaris Bleker.

De prioriteiten in deze agenda:

  • de noodzakelijke aandacht voor buitenland promotie;
  • een appèl verantwoord te bezuinigen op kunst en cultuur
  • en de beschikbaarheid van sector-omvattende kengetallen.

Gastvrij Nederland wil dat…

Nederland

  • in het binnen- en buitenland bekend staat als een aantrekkelijke bestemming;
  • met haar unieke natuur en culturele landschappen als waarde voor de gastvrijheidseconomie behouden blijft;
  • een veilig land is om te genieten en te ontspannen;
  • een aantrekkelijke leefomgeving biedt, daarin gesteund door een bloeiende gastvrijheidseconomie.

haar gasten

  • de keuze hebben uit een divers en aantrekkelijk aanbod;
  • kunnen genieten van gezonde, veilige en leuke activiteiten;
  • zich goed kunnen verplaatsen, zowel over de weg, door de lucht en over het spoor als via unieke waterwegen.

haar medewerkers

  • zich sociaal en maatschappelijk kunnen ontwikkelen in iedere fase van hun leven en carrière;
  • gepassioneerd werken aan een nog gastvrijer Nederland.

haar ondernemers

  • steeds weer werk maken van de noodzakelijke professionalisering in de bedrijfsvoering;
  • snel, slagvaardig en renderend ondernemen in een gezonde markt;
  • ondernemen zonder overbodige administratieve lasten en toezicht;
  • net zo goed worden vertrouwd door de overheden als door hun eigen gasten;
  • economische én maatschappelijke meerwaarde creëren door eensgezind samen te werken met elkaar en met overheden, stakeholders en belangenorganisaties.

 

Het 10 puntenplan:

  1. Een gunstig ondernemersklimaat omdat ondernemers willen ondernemen.
  2. Een sterk imago in binnen- en buitenland omdat dit een directe impuls geeft aan de Nederlandse economie.
  3. Een innovatieve sector omdat vernieuwingen de gastvrijheids-economie stimuleren en op een hoger plan brengen.
  4. Een kansrijke arbeidsmarkt omdat dit kansen creëert voor werknemers en werkgevers.
  5. Een gezonde en vitale samenleving omdat dit de productiviteit van Nederland bevordert.
  6. Een aantrekkelijke en veilige leefomgeving omdat de Nederlandse samenleving hierdoor beter functioneert.
  7. Een unieke beleving van natuur, landschap en cultuur omdat dit een economische meerwaarde heeft.
  8. Een goede bereikbaarheid omdat stadscentra en landelijke gebieden daarmee beter zijn te ontsluiten.
  9. Een gastvrijheidseconomie in financieel evenwicht omdat het speelveld binnen Nederland niet overal gelijk is.
  10. Een hechte samenwerking met de overheid volgens het principe ‘je gaat er over of niet’.

 

Meer samenwerking

Gastvrij Nederland wil economisch en maatschappelijk meerwaarde creëren door eensgezind samen te werken als collectief van branches en individuele ondernemers met overheden, maatschappelijk middenveld en andere stakeholders.

Gastvrij Nederland is de  Nationale Raad voor toerisme, recreatie, horeca en vrije tijd, en vertegenwoordigt 16 branches en organisaties in de gastvrijheidseconomie.

Bekijk het complete adviesrapport op: www.gastvrij-nederland.nl (pdf)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *