Fusie Zeeuwse VVV’s onderdeel van bredere heroriëntatie

De promotie van steden en regio’s is door technologische en marktomstandigheden ingrijpend veranderd. Internet en digitale kiosken nemen steeds vaker de plaats in van foldertjes en VVV-kantoren. In Zeeland wordt daarom gewerkt aan een heroriëntatie van de organisatie. De fusie van  vijf promotieorganisaties in Zeeland per 1 januari 2014 is slechts een onderdeel van het stappenplan.

vvv veereDe vijf partijen die bij de fusie betrokken zijn:

  • Promotie Zeeland Delta
  • VVV Schouwen Duiveland
  • VVV Walcheren en Noord-Beveland
  • VVV Zuid-Beveland en Tholen
  • VVV Zeeuws Vlaanderen

Doel van de fusie
De omgeving verandert steeds sneller en daarmee ook de behoeften van gasten, ondernemers en overheden. De VVV wil ook in de toekomst snel kunnen inspelen op deze veranderingen. Bovendien wil de VVV haar partners en de Zeeuwse gast kunnen blijven faciliteren met producten en diensten van een hoog kwaliteitsniveau. De VVV ziet door middel van de fusie veel kansen voor een verdere ontwikkeling van de organisatie.
Uitgangspunt voor de gefuseerde organisatie is dat de lokale herkenbaarheid behouden blijft. Dit geldt ook voor de korte lijnen met overheden, ondernemers en overige partners. De fusie heeft geen consequenties voor lokale VVV-vestigingen. De nieuwe organisatie zal circa 54 FTE bevatten. Er zullen geen banen verdwijnen als gevolg van de fusie.

De nieuwe VVV
De fusie maakt onderdeel uit van een groter plan ‘de toekomstvisie van de VVV’. Daarbij wordt uitgegaan van drie belangrijke veranderingen in het marktlandschap:

  • Verandering van de gast: permanente informatiehonger
  • Verandering van het bedrijfsleven: nieuwe business modellen
  • Verandering bij overheden: herverdeling van financiële middelen

Om daar op in te spelen verzet de VVV Zeeland een aantal bakens. Die zijn uitgewerkt in vijf thema’s:

  1. Inspiratiepunt; De gast wil geen producten meer afnemen, maar belevenissen. Emoties, relevantie, betrokkenheid, ontmoetingen en ervaringen vormen de basis van de belevingseconomie. De gast wordt actief en emotioneel betrokken.
  2. Informatiemakelaar; De behoefte aan toeristische data neemt toe. Want doordat iedereen informatie kan genereren en aanbieden ontstaat er daarmee ook veel versnipperde en onvolledige informatie. De VVV biedt als neutrale non-profit organisatie eerlijke en betrouwbare informatie.
  3. Toeristische marketingautoriteit; De VVV kan als onafhankelijke organisatie partijen verbinden en op deze wijze een sterkere collectieve promotie van Zeeland als toeristische bestemming stimuleren. De VVV kan als adviseur of uitvoerder ook invulling geven aan projecten of ondernemers ondersteunen bij de implementatie van marketinginstrumenten in de eigen organisatie.
  4. Digitaal kanaal; De VVV dient in te kunnen spelen op de snelle veranderingen en ontwikkelingen op het gebied van e-toerisme. De digitale infrastructuur voorziet de diverse stakeholders van informatie, zorgt voor de verbinding van informatie naar transactie en vormt de spil in de digitale toeristisch-recreatieve infrastructuur in Zeeland.
  5. Kanteling van het exploitatiemodel; De gast is steeds minder bereid is te betalen voor informatie (deze is veelal gratis te verkrijgen via internet) en een groot deel van de ondernemers in Zeeland wil ook het liefst geen participatiebijdrage betalen aan de VVV. Ondernemers willen concrete producten en diensten afnemen en voor algemene regiopromotie zijn ondernemers veelal alleen bereid om te betalen indien er meetbare inkomsten tegenover staan. O.a. deze ontwikkelingen zorgen voor de noodzaak tot een nieuw exploitatiemodel voor de VVV.

Bekijk de uitgebreide analyse op de website: www.promotiezeelanddelta.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *