Fotografie: kosten besparen door samenwerking

Nog al te vaak wordt bespaard op de kosten van goed beeldmateriaal. Met de opkomst van de digitale camera ‘lijkt’ iedereen ineens professioneel fotograaf. Maar is dat ook zo? Kwalitatief kunnen de consumentencamera’s best goede foto’s afleveren. De uiteindelijke kwaliteit wordt nu vooral bepaald door de deskundigheid van de fotograaf. De grotere recreatiebedrijven als Landal en CenterParcs hebben het wel begrepen. Hun materiaal (zowel op papier als op internet.) springt er positief uit. Maar zij hebben dan ook budget over voor goede kwaliteit beeldmateriaal.

Dit is een artikel uit de serie #RecreatieBeeld

Toch zijn er wel wat tips om de kosten van fotografie te besparen, zonder concessies te doen aan de kwaliteit. Het recept: samenwerken

1. Foto’s uitwisselen met je collega’s
Gasten op campings en bungalowparken nemen hun beslissing voor een locatie niet alleen op basis van de voorzieningen op het bedrijf. De omgeving en haar attracties zijn minstens net zo belangrijk. Vaak hebben (dag)attracties, maar ook beheerders van (natuur)gebieden, zelf foto’s laten maken. Zij hebben er ook baat bij om goede kwaliteit foto’s bij u op het internet en in de folder te zetten. En als de kwaliteit bij hen onvoldoende is, durf dan ook kritisch te zijn, en te vragen om betere foto’s. Dat geeft alleen maar een impuls aan de kwaliteit van de promotie van de regio.

2. Regiopromotie als coördinatiepunt
De lokale VVV, of bureau voor regionale streekpromotie, is een ideaal punt om de uitgifte van foto’s te coördineren. Zij beschikken vaak al over een database van foto’s, die zij inzetten voor hun promotie. Door goede afspraken te maken met een fotograaf over de gebruiksrechten, kunnen de beelden van de attracties en bezienswaardigheden in de regio ook door lokale recreatieondernemers worden gebruikt. (vaak tegen een relatief bescheiden meerprijs.) Bovendien kan dit coördinatiepunt ook foto’s in archief houden die door lokale ondernemers ter beschikking worden gesteld.

foto door RBT Rivierenland
foto door RBT Rivierenland

3. Samen een fotograaf inhuren
Wie de beste fotograaf wil hebben, betaalt daarvoor ook een prijs. Voor een klein bedrijf is dat best een forse uitgave. En dan heb je alleen nog maar de foto’s; opmaak en verwerking (drukken of op internet), komen daar nog bij. Door samen te werken kun je de kosten aanzienlijk beperken. Een fotograaf kan dan op één dag meerdere recreatiebedrijven bezoeken. Om minder aan het toeval over te laten kun je eventueel modellen inhuren. (recreatie is immers mensenwerk). De kosten worden in dat geval met elkaar gedeeld.
In de praktijk gebeurt dit bijvoorbeeld in Rivierenland. Daar heeft het Regionaal Bureau voor Toerisme de coördinatie ter hand genomen. Zo kunnen ze foto-opdrachten combineren. (zie ook het artikel over bedrijfspromotie in Rivierenland)

4. Delen = vermenigvuldigen
Het delen van foto’s past helemaal in deze tijd. Voor journalisten is het prettig als zij snel de beschikking hebben over beeldmateriaal; passend bij een artikel over het gebied. Maar ook de consument is steeds meer beeldgericht en deelt zijn favoriete plaatjes volop via Social Media. Een online databank met rechtenvrije foto’s zorgt er voor dat beelden over je bedrijf en de regio, makkelijk en snel verspreid kunnen worden. Je kunt er eventueel voor kiezen om de foto’s te voorzien van een tekst, zodat ze ook herkenbaar blijven als ze buiten de context van een regio gebruikt worden. Voor het uitbreiden van rechten kan een fotograaf een meerprijs vragen. De free publicity die dit oplevert, staat aan de andere kant van de balans. Samenwerken heeft ook hier een meerwaarde; de verzamelwebsite van foto’s heeft veel meer aantrekkingskracht.

Praktisch
Een van de websites met veel portfolio’s van Nederlandse fotografen is Hollandse Hoogte. Hier is duidelijk te zien dat een fotograaf een eigen stijl en kwaliteit heeft. Zoek de fotograaf die het beste past bij uw uitstraling. Nog een website met veel foto’s (en fotografen) van het Nederlandse landschap is: www.nationalebeeldbank.nl

Door:
Walter Jonker, Levend Land Communicatie
“Tijdens mijn werk als o.a. pers-chef van de atletiekunie heb ik veel bij (sport)fotografen over de schouder meegekeken. Daar wordt je wel bescheiden van. Een goede foto springt er uit, en dat wordt bepaald door details als compositie, scherpte, timing, kleur en nabewerking. In de recreatie bepaalt een goede foto of je de aandacht trekt en iemand meer wil weten over je aanbod.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *